Zresztą, gdy przyjrzymy się już istniejącym, czy przynajmniej zapowiedzianym przez gigantów branży urządzeniom VR, to łatwo zauważymy, że większość z nich korzysta już ze sprzętowych modułów obliczeniowych Qualcomma właśnie. Przykładów można wymieniać wiele, np. Oculus Go, Oculus dla Gear VR, Google Daydream itp.
Jednak ogłoszony SoC Qualcomm XR1 to rozwiązanie, które ma umożliwić masową produkcję przystępnych cenowo gogli wirtualnej/rozszerzonej rzeczywistości o obiecujących możliwościach. Amerykański producent układów mobilnych nie zdradził zbyt wielu technicznych szczegółów na temat nowego układu. Wiadomo, że pod względem surowej mocy obliczeniowej, XR1 jest słabszy od topowego dziś Qualcomma 845. Oba układy zbudowano w oparciu o architekturę ARM. Ale istotny jest właśnie czynnik ekonomiczny. XR1 jest ponoć znacznie tańszy w produkcji od wspomnianej 845-tki. I gdyby porównać samą moc obliczeniową, nowy układ należałoby raczej zestawić obok układu Snapdragon 821, czyli chipu obecnego we wspomnianych goglach Oculus Go.
Wiadomo, że XR1 to zintegrowane w jednej konstrukcji rdzenie CPU Kyro, GPU Adreno oraz modułów wspomagających przetwarzanie sygnałów i uczenie maszynowe (Hexagon Vector). Nowy układ wykorzystuje również silnik Qualcomm AI, pozwalający na inteligencje zarządzanie poborem energii. Hugo Swart, szef XR Business Group w Qualcomm zapowiada: – Platforma XR1 doprowadzi do odrodzenia się okularów AR dla mas, urządzeń o małych gabarytach i właściwym wyważeniu cech dla wysokiej jakości urzadzeń.
Qualcomm nie zdradził, kiedy urządzenia z wbudowanym SoC XR1 trafią na rynek. Przedstawiciele firmy poinformowali jedynie, że wybrani partnerzy, m.in. Vive, Vuzix, Meta czy Pico, pracują już nad urządzeniami wyposażonymi w nowy układ. | CHIP