Nowe Audi Q3 to konstrukcja oparta o nową płytę modułową koncernu VW przeznaczoną dla aut z silnikiem montowanym poprzecznie. W stosunku do starszej generacji, nowa Q3 nieco urosła. Auto ma długość 4485 mm (dłuższe od poprzednika o 97 mm) jest szersze o 18 mm (całkowita szerokość to 1849 mm) i jednocześnie jest odrobinę – o 5 mm – niższe (1585 mm wysokości). Rozstaw osi wydłużony o 78 mm ma teraz 2681 mm. Oznacza to w zasadzie dwie istotne użytkowo cechy nowej generacji: więcej miejsca w środku i mniejsze opory aerodynamiczne auta.
Nas najbardziej interesują technologie, a tych w nowym Q3 nie brakuje. Audi całkowicie przemodelowało koncepcję obsługi auta decydując się na zupełnie nowy układ interfejsów sterowania we wnętrzu pojazdu. Już w standardowym wyposażeniu dostępna jest cyfrowa tablica rozdzielcza z ekranem o przekątnej 10,25 cala, obsługiwana za pomocą – dostępnej również w standardzie – wielofunkcyjnej kierownicy. Opcjonalnie cyfrową tablicę rozdzielczą można rozbudować o kompletnie cyfrowe środowisko “Audi virtual cockpit”, co oznacza szerszy dostęp do informacji o pojeździe, bogatsze możliwości odtwarzania multimediów czy rozbudowaną łączność auta ze światem. Opcjonalnie dostępne są również ekrany o przekątnej 12,3 cala montowane w konsoli środkowej.
Audi Q3 z opcjonalną nawigacją MMI Navigation Plus to również zupełnie nowy mechanizm sterowania głosowego. Producent chwali się, że auto rozumie mowę potoczną, co prawda nie do końca to działało w testowanych przez nas wersjach nowego Audi A6, niemiej zakres “rozumienia” mowy przez pojazd wykraczał poza prosty zestaw komend – jak będzie w nowej Q3, przekonamy się, gdy otrzymamy auto do testów. Podkreślana jest również gama usług Audi Connect, dzięki którym kierowca otrzymuje na bieżąco informacje o ruchu drogowym, aktualne dane o użytecznych miejscach, parkingach, stacjach benzynowych, objazdach, zdarzeniach drogowych itp.
Oczywiście w przypadku np. stacji benzynowych auto poinformuje o aktualnych cenach paliwa w danym punkcie. Podobnie jak modele wyższej klasy tej marki, również Q3 może być stale połączona z Internetem dostarczając kierowcy i pasażerom mnóstwa bieżących danych. Uzupełnieniem cyfrowych usług Audi Q3 jest aplikacja mobilna MyAudi, dzięki której właściciel tego SUV-a może zaplanować trasę w domu, a potem po prostu przesłać ją do auta. Z ciekawostek, Audi wyszło naprzeciw posiadaczom nowszych smartfonów, wyposażając Q3 w gniazdo ładowania USB typu C, a także ładowarkę indukcyjną.
Cyfrowość nowego Q3 wyraża się również w systemach bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Mamy w tym modelu adaptacyjnego asystenta jazdy, na który składają się: adaptacyjny tempomat, radar z dwoma czujnikami, sensory badające otoczenie pojazdu (czujniki martwego pola), asystent jazdy w korkach i asystent toru jazdy. Do tego dochodzi ułatwiający manewrowanie na parkingu asystent parkowania (w semi-automatyczne wprowadzenie pojazdu w miejsce do zaparkowania, kierowca operuje wyłącznie gazem, biegami i hamulcem) oraz asystent ruchu poprzecznego z tyłu, 4 kamery rejestrujące otoczenie pojazdu. Oprócz tego za bezpieczeństwo odpowiada system Audi pre sense front. Wykrywa on krytyczne sytuacje z udziałem pieszych, rowerzystów czy innych pojazdów, ostrzega kierowcę sygnałem wizualnym, akustycznym i haptyczną informacją zwrotną, a w razie braku reakcji inicjuje hamowanie awaryjne. Audi pre sense to standardowe wyposażenie Q3, dostępne w cenie pojazdu. Podobnie jest system ostrzegający przed opuszczeniem toru jazdy działający powyżej 60 km/h.
Audi Q3 na początek będzie dostarczane z czterema silnikami do wyboru. Dostępne będą trzy jednostki benzynowe TFSI i jedna dieslowska TDI. Zakres mocy to od 110 kW (150 KM) do 169 kW (230 KM). Wszystkie z tych silników są czterocylindrowe turbo z wtryskiem bezpośrednim o pojemnościach od 1,5 (najmniejsze TFSI) do 2 litrów. Egzemplarze nowej generacji Q3 już są produkowane w węgierskich zakładach Audi w Győr. Polski cennik jeszcze nie został opublikowany. | CHIP.