Rośnie sprzedaż komputerów

Śmierć pecetów przewidywano już wielokrotnie. Jak widać – mylnie, bo komputery zaczęły ponownie sprzedawać się lepiej. Źródła informacji to raporty Gartnera oraz IDC, więc uznane firmy analityczne, trudno więc mówić o pomyłce. Pierwsza z firm podaje iż wzrost wyniósł 1,4 procenta w stosunku do drugiego kwartału 2017. IDC natomiast twierdzi, że było to 2,7 procent. Co to oznacza dla branży?
Rośnie sprzedaż komputerów

Firma2Q18 sprzedaż (mln)2Q18 udział w rynku (%)2Q17 sprzedaż (mln)2Q17 udział w rynku (%)2Q18-2Q17 wzrost (%)
Lenovo13,60121.912,3120.110.5
HP13,58921.912,80920.96.1
Dell10,45816.89,55315.69.5
Apple4,3957.14,2667.03.0
Acer Group3,9696.43,8516.33.1
Inni16,08325.918,46630.1-12.9
Razem62,095100.061,254100.01.4

Powyżej tabela z danymi według Gartnera. Zauważalne jest kilka interesujących trendów. Po pierwsze, sprzedano o prawie milion komputerów więcej. To właśnie te wspomniane 1,4 procenta więcej niż w drugim kwartale ubiegłego roku. Warto przypomnieć, że wzrost ten nastąpił pomimo zniechęcających do zakupów problemów branży wywołanych aferą Meltdown & Spectre.

Mimo popularności laptopów gamingowych zarówno MSI, jak i ASUS, nie wpłynąć znacząco na wynik grupy producentów spoza wielkiej piątki (fot. MSI)

Drugim istotnym trendem, który docelowo może okazać się nie najlepszym dla branży, jest zwiększenie się przewagi największych firm nad mniejszymi (zebrane we wspólnej grupie “inni”). Z pięciu wiodących producentów wszyscy zwiększyli swój udziały w rynku. Największym wygranym jest tu chińskie Lenovo, którego udział wzrósł o 1,8 procent. Firmy znajdujące się poza pierwszą piątką to nie jakieś małe i nieznane podmioty, ale chociażby ASUS czy MSI.

Firma2Q18 sprzedaż2Q18 udział w rynku (%)2Q17 sprzedaż2Q17 udział w rynku (%)2Q18-2Q17 wzrost (%)
HP14,86423.9%13,81222.8%7.6%
Lenovo13,75522.1%12,36220.4%11.3%
Dell11,25518.1%10,32917.0%9.0%
Apple4,3086.9%4,3037.1%0.1%
Acer Group4,1976.7%4,1446.8%1.3%
Inni13,8922.3%14,99124.7%-7.3%
Razem62,269100.0%60,624100.0%2.7%

Powyżej tabela z danymi według IDC. Wyniki, chociaż podobne do tych zaprezentowanych przez Gartnera, to jednak się różnią. Należy zatem wyjaśnić dlaczego. Otóż rozbieżności wynikają z nieco odmiennej metodologii. Gartner wliczał do swoich statystyk desktopy, laptopy i “ultramobilne urządzenia premium”, do których zaliczono np. Microsoft Surface. Pominął jednak Chromebooki lub iPady. IDC pominęło natomiast tablety z klawiaturą (określone przez firmę jako detachable 2-in-1s). | CHIP