Wygląd zewnętrzny i jakość wykonania
Navitel RE900 na pierwszy rzut oka przypomina typową nawigację samochodową. Takie wrażenie powstaje, gdy patrzymy na urządzenie od strony ekranu LCD. Natomiast gdy obrócimy je na drugą stronę, ukaże się nam mocno odstający od obudowy obiektyw, który ma ruchomą podstawę umożliwiającą poruszanie obiektywem na podobieństwo gałki oka. W zestawie z urządzeniem znajdziemy uchwyt do montażu na szybie, zasilacz samochodowy z wtyczką do zapalniczki, przewód miniUSB-USB do komputera oraz instrukcję obsługi.
Obudowa mieści 5-calowy, dotykowy ekran o rozdzielczości 1280 x 720. Producent zastosował matrycę IPS, która zapewnia szerokie kąty widzenia, dzięki czemu ekran jest czytelny niezależnie od miejsca, z którego będziemy na niego spoglądać. Obok obiektywu znajduje się głośnik – wystarczający na potrzeby nawigacji oraz ewentualnej rozmowy przez telefon. Jeżeli będziemy chcieli posłuchać muzyki, zdecydowanie powinniśmy wykorzystać zewnętrzne nagłośnienie, np. głośniki samochodowe – możemy się z nimi połączyć przez wbudowany w urządzenie transmiter FM (bardziej szczegółowo piszemy niżej) lub bluetooth.
Funkcjonalność – bardzo szerokie możliwości
Navitel RE900 jest określany przez producenta jako tzw. 2 w 1, czyli nawigacja i kamera samochodowa. W rzeczywistości dzięki systemowi Android, wbudowanemu modemowi 3G oraz funkcji transmitera FM mamy do dyspozycji wielofunkcyjny kombajn, który może stworzyć nam w samochodzie centrum dowodzenia i ułatwić drogę do pracy lub wakacyjny wyjazd.
Funkcjonalność i wszechstronne zastosowanie testowanego urządzenia wynikają nie tylko z jego konstrukcji – fizycznych cech, które określają je jako nawigację i wideorejestrator w jednym. Istotną kwestią jest oprogramowanie, czyli system mobilny Android oraz aplikacje w nim zainstalowane pozwalające uruchomić nie tylko mapę i kamerę, ale również sprawdzić pocztę elektroniczną, prognozę pogody lub otworzyć dowolną stronę w internecie. Tak, możemy określić Navitela RE900 jako mini-tablet, zresztą informację o tym wyświetla nam sam system. W ustawieniach da się sprawdzić wersję zainstalowanego Androida. W tym przypadku mamy dość już leciwego (ale wystarczającego) Androida 4.4.2.
Po włączeniu urządzenia automatycznie uruchamiana jest kamera – podobnie jak w klasycznym wideorejestratorze samochodowym. Niestety w porównaniu z typową kamerą do auta, chociażby taką jak testowana już w CHIP-ie – Navitel R1000, uruchamianie urządzenia trwa dość długo, musimy odczekać około 30 sekund, aby zaczęło działać. Typowa kamera uruchamia się w znacznie krótszym czasie (do 5 sekund).
Co ważne funkcje nawigacja i kamera samochodowa wzajemnie się nie wykluczają, za to mogą pracować jednocześnie w dwóch trybach. W trybie nawigacji okienko z rejestrowanym obrazem jest pomniejszone i dyskretnie umieszczone w rogu ekranu. Natomiast gdy podgląd z kamery ustawimy na całym ekranie, na jego tle będą wyświetlane niezbędne informacje i komunikaty z nawigacji.
Urządzenie ma poza tym wbudowany transmiter FM, czyli pozwoli na wykorzystanie samochodowego zestawu głośników do odtwarzania dźwięku. Wystarczy ustawić taką samą częstotliwość fal radiowych w Navitelu oraz w samochodowym radiu, aby z głośników popłynęła nasza ulubiona muzyka lub rozmowa telefoniczna była lepiej słyszalna podczas jazdy.
Do możliwości urządzenia bardzo pasuje nazwa marki – Navitel – czyli nawigacja i telefon. Model RE900 wyposażono w moduł 3G, który daje dostęp do internetu, ale umożliwia też zwykłe połączenia telefoniczne. Musimy tylko zainstalować odpowiednią kartę SIM (micro). Niestety sama instalacja karty SIM bywa kłopotliwa. Na obudowie nie ma dokładnej wskazówki instalacji karty w slocie do niej przeznaczonym. Również w papierowej wersji instrukcji nie ma takiej informacji. Co najgorsze, sposób wkładania karty nie jest intuicyjny, za pierwszym i drugim podejściem robiłem to źle. Z pomocą przychodzi film instruktażowy, który obejrzycie tutaj.
Łącze 3G możemy wykorzystać nie tylko do nawigacji i rozmów. W ustawieniach odnajdziemy mobilny hotspot, czyli udostępnimy łącze internetowe innym urządzeniom. Szkoda tylko że producent nie pokusił się o modem LTE, który zapewniłby znacznie wyższą prędkość połączenia niż 3G.
Na następnej podstronie część poświęcona kamerze Navitela RE900, nawigacji oraz szczegółowe dane techniczne urządzenia i podsumowanie testu.
Testy – jakość obrazu z kamery
W testowanym modelu mamy kamerę z przetwornikiem OmniVision OV 2710. Kąt widzenia obiektywu wynosi 140 stopni, co jest przeciętnym wynikiem na tle innych kamer samochodowych, które najczęściej pracują z obiektywem o kącie widzenia do 170 stopni. Jednak rejestrowany kadr w Navitelu RE900 pozostaje szeroki i obejmuje wszystko, co znajduje się przed maską samochodu. Soczewkę producent wykonał z 5-warstwowego szkła. Obraz wideo zapisywany jest w formacie MOV przy użyciu kodeka H.264. Maksymalna rozdzielczość wideo to Full HD (1920 x 1080) z prędkością 30 klatek na sekundę. Standardowo, jak na kamerę samochodową przystało, wideo trafia na kartę pamięci microSD. Urządzenie obsługuje karty do 64 GB.
W porównaniu do autonomicznej kamery samochodowej Navitel R1000 – wielofunkcyjny bohater naszego testu, czyli RE900 wypada nieco gorzej. Szczególnie podczas jazdy w nocy. Obraz jest bardziej zaszumiony i traci ostrość w ruchu. Znacznie lepiej jest w świetle dziennym, szczegóły sa wyraźne i można dość łatwo odczytać numery tablic rejestracyjnych. Podobnie jak w R1000, w testowanym modelu działa moduł GPS i na nagraniu da się odczytać współrzędne geograficzne oraz prędkość, z jaką poruszał się samochód w danym momencie.
https://youtu.be/V47IDf6yYYQ
Obraz zarejestrowany w dzień ma dobrą jakość, jest czytelny i pozwala na swobodne odczytanie detali
https://youtu.be/W83p5eSoaNE
Nagrania nocne niestety są słabą stroną urządzenia
Testy – nawigacja
W urządzeniu producent zainstalował oprogramowanie Navitel Navigator, które obejmuje mapy 47 państw Europy. Jako że sprzęt może być na stałe podłączone do internetu, potrafi ostrzegać o wypadkach, pracach drogowych oraz innych ważnych sprawach zgłaszanych przez użytkowników.
Dzięki systemowi Google Android można jednak korzystać z alternatywnych aplikacji. Niestety w tej wersji systemu z nakładką startową Navitela nie ma sklepu Google’a. Nie możemy więc łatwo ściągnąć innej nawigacji, trzeba użyć do tego instalatora danego programu.
Sama nawigacja jest dość przejrzysta. Może nie od razu wydaje się super intuicyjna, ale po krótkim zapoznaniu się z tym, co gdzie jest i do czego służy, łatwo odnajdziemy właściwe opcje. Podobnie jak w konkurencyjnych nawigacjach samochodowych, w systemie Navitela mamy funkcję ostrzegania o przekraczaniu dozwolonej prędkości. Próbkę działania możemy usłyszeć w wideo nieco wyżej (jazda w dzień, ~2:00). Precyzję ostrzeżenia możemy regulować w ustawieniach nawigacji. W menu głównym wybieramy „Ustawienia”, a następnie „Ostrzeżenia”. Tolerancja, z którą urządzenie może reagować na łamanie przepisów ograniczenia prędkości, ma zakres od 0-100 km – z krokiem co 10 km, czyli można wybrać 0, 10, 20 itd.
Nie wszystkim przypadną do gustu nieco dziwne nagrania komunikatów głosowych. Wykorzystano w nich głos dziennikarza Zbigniewa Urbańskiego, zapis komend wypadł niestety niezbyt dobrze. Przyjemniej brzmi w AutoMapie Krzysztof Hołowczyc.
Podsumowanie
Navitel RE900 specyfikacją przypomina budżetowy smartfon i to nie pierwszej młodości. 5-calowy ekran, Android 4.4 oraz 1 GB RAM-u dla dzisiejszego telefonu to marne parametry. Jednakże moc niepozornemu urządzeniu daje specjalny obiektyw kamery, uchwyt do szyby oraz aplikacja do nawigacji. RE900 spisuje się całkiem nieźle i zasadniczo spełnia oczekiwania, dobrze wykonuje zadania stawiane przed nawigacją i kamerą samochodową. | CHIP
[offers keywords=”Navitel RE900″]
Dane techniczne
Nazwa modelu | Navitel RE900 |
Ekran | 5 cali, dotykowy, IPS 1280×720 pikseli |
Procesor | Czterordzeniowy MTK8382 Cortex-A7 (1,3 GHz) |
Pamięć RAM/Wewnętrzna | 1 / 16 GB |
Gniazda i złącza | port Mini USB, gniazdo microSD, gniazdo micro SIM |
Obsługa kart pamięci | microSD (do 64 GB) |
Pojemność baterii | 800 mAh |
Kąt widzenia obiektywu | 140 stopni |
Format wideo | MOV (H.264) |
System operacyjny | Android 4.4.2 |
Wymiary | 80 х 12 х 140 mm |
Cena | 500 złotych |
Więcej informacji | strona Navitela |