TEST: Navitel RE900 – wideorejestrator + nawigacja warte 500 złotych?

Przysłowie mówi: „Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego” – ale czy ta reguła odnosi się do wszechstronnego Navitela RE900? Czy zamiast jednego sprzętu na szybie lub kokpicie samochodu lepiej zamontować dwa lub trzy oddzielne o bardziej wyspecjalizowanych funkcjach? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w teście urządzenia z Czech.
TEST: Navitel RE900 – wideorejestrator + nawigacja warte 500 złotych?

Wygląd zewnętrzny i jakość wykonania

Navitel RE900 na pierwszy rzut oka przypomina typową nawigację samochodową. Takie wrażenie powstaje, gdy patrzymy na urządzenie od strony ekranu LCD. Natomiast gdy obrócimy je na drugą stronę, ukaże się nam mocno odstający od obudowy obiektyw, który ma ruchomą podstawę umożliwiającą poruszanie obiektywem na podobieństwo gałki oka. W zestawie z urządzeniem znajdziemy uchwyt do montażu na szybie, zasilacz samochodowy z wtyczką do zapalniczki, przewód miniUSB-USB do komputera oraz instrukcję obsługi.

Na pierwszy rzut oka Navitel RE900 przypomina mini tablet

Obudowa mieści 5-calowy, dotykowy ekran o rozdzielczości 1280 x 720. Producent zastosował matrycę IPS, która zapewnia szerokie kąty widzenia, dzięki czemu ekran jest czytelny niezależnie od miejsca, z którego będziemy na niego spoglądać. Obok obiektywu znajduje się głośnik – wystarczający na potrzeby nawigacji oraz ewentualnej rozmowy przez telefon. Jeżeli będziemy chcieli posłuchać muzyki, zdecydowanie powinniśmy wykorzystać zewnętrzne nagłośnienie, np. głośniki samochodowe – możemy się z nimi połączyć przez wbudowany w urządzenie transmiter FM (bardziej szczegółowo piszemy niżej) lub bluetooth.

Obiektyw kamery rejestratora wideo można przechylać, co pozwoli skierować obiektyw na wprost kierunku jazdy, gdy urządzenie odchylimy w stronę kierowcy, aby ekran był dobrze widoczny

Funkcjonalność – bardzo szerokie możliwości

Navitel RE900 jest określany przez producenta jako tzw. 2 w 1, czyli nawigacja i kamera samochodowa. W rzeczywistości dzięki systemowi Android, wbudowanemu modemowi 3G oraz funkcji transmitera FM mamy do dyspozycji wielofunkcyjny kombajn, który może stworzyć nam w samochodzie centrum dowodzenia i ułatwić drogę do pracy lub wakacyjny wyjazd.

Navitel RE900 wykorzystuje mobilny system Android ze specjalnym launcherem, który nieco przypomina kafelki znane z Windowsa 8 i 10

Funkcjonalność i wszechstronne zastosowanie testowanego urządzenia wynikają nie tylko z jego konstrukcji – fizycznych cech, które określają je jako nawigację i wideorejestrator w jednym. Istotną kwestią jest oprogramowanie, czyli system mobilny Android oraz aplikacje w nim zainstalowane pozwalające uruchomić nie tylko mapę i kamerę, ale również sprawdzić pocztę elektroniczną, prognozę pogody lub otworzyć dowolną stronę w internecie. Tak, możemy określić Navitela RE900 jako mini-tablet, zresztą informację o tym wyświetla nam sam system. W ustawieniach da się sprawdzić wersję zainstalowanego Androida. W tym przypadku mamy dość już leciwego (ale wystarczającego) Androida 4.4.2.

W ustawieniach możemy sprawdzić wersję Androida – urządzenie rozpoznawane jest jako tablet

Po włączeniu urządzenia automatycznie uruchamiana jest kamera – podobnie jak w klasycznym wideorejestratorze samochodowym. Niestety w porównaniu z typową kamerą do auta, chociażby taką jak testowana już w CHIP-ie – Navitel R1000, uruchamianie urządzenia trwa dość długo, musimy odczekać około 30 sekund, aby zaczęło działać. Typowa kamera uruchamia się w znacznie krótszym czasie (do 5 sekund).

Co ważne funkcje nawigacja i kamera samochodowa wzajemnie się nie wykluczają, za to mogą pracować jednocześnie w dwóch trybach. W trybie nawigacji okienko z rejestrowanym obrazem jest pomniejszone i dyskretnie umieszczone w rogu ekranu. Natomiast gdy podgląd z kamery ustawimy na całym ekranie, na jego tle będą wyświetlane niezbędne informacje i komunikaty z nawigacji.

Urządzenie ma poza tym wbudowany transmiter FM, czyli pozwoli na wykorzystanie samochodowego zestawu głośników do odtwarzania dźwięku. Wystarczy ustawić taką samą częstotliwość fal radiowych w Navitelu oraz w samochodowym radiu, aby z głośników popłynęła nasza ulubiona muzyka lub rozmowa telefoniczna była lepiej słyszalna podczas jazdy.

Bardzo przydatną funkcją w Navitelu RE900 jest transmiter FM, czyli obsługa radia

Do możliwości urządzenia bardzo pasuje nazwa marki – Navitel – czyli nawigacja i telefon. Model RE900 wyposażono w moduł 3G, który daje dostęp do internetu, ale umożliwia też zwykłe połączenia telefoniczne. Musimy tylko zainstalować odpowiednią kartę SIM (micro). Niestety sama instalacja karty SIM bywa kłopotliwa. Na obudowie nie ma dokładnej wskazówki instalacji karty w slocie do niej przeznaczonym. Również w papierowej wersji instrukcji nie ma takiej informacji. Co najgorsze, sposób wkładania karty nie jest intuicyjny, za pierwszym i drugim podejściem robiłem to źle. Z pomocą przychodzi film instruktażowy, który obejrzycie tutaj.

Na lewym boku obudowy umieszczono gniazdo karty pamięci microSD oraz micro SIM

Łącze 3G możemy wykorzystać nie tylko do nawigacji i rozmów. W ustawieniach odnajdziemy mobilny hotspot, czyli udostępnimy łącze internetowe innym urządzeniom. Szkoda tylko że producent nie pokusił się o modem LTE, który zapewniłby znacznie wyższą prędkość połączenia niż 3G.


Na następnej podstronie część poświęcona kamerze Navitela RE900, nawigacji oraz szczegółowe dane techniczne urządzenia i podsumowanie testu.

Testy – jakość obrazu z kamery

W testowanym modelu mamy kamerę z przetwornikiem OmniVision OV 2710. Kąt widzenia obiektywu wynosi 140 stopni, co jest przeciętnym wynikiem na tle innych kamer samochodowych, które najczęściej pracują z obiektywem o kącie widzenia do 170 stopni. Jednak rejestrowany kadr w Navitelu RE900 pozostaje szeroki i obejmuje wszystko, co znajduje się przed maską samochodu. Soczewkę producent wykonał z 5-warstwowego szkła. Obraz wideo zapisywany jest w formacie MOV przy użyciu kodeka H.264. Maksymalna rozdzielczość wideo to Full HD (1920 x 1080) z prędkością 30 klatek na sekundę. Standardowo, jak na kamerę samochodową przystało, wideo trafia na kartę pamięci microSD. Urządzenie obsługuje karty do 64 GB.

Navitel RE900 świetnie spisuje się jako asystent kierowcy, interfejs nawigacji jest czytelny, w trybie mapy podgląd z kamery widać w małym okienku w rogu ekranu

W porównaniu do autonomicznej kamery samochodowej Navitel R1000 – wielofunkcyjny bohater naszego testu, czyli RE900 wypada nieco gorzej. Szczególnie podczas jazdy w nocy. Obraz jest bardziej zaszumiony i traci ostrość w ruchu. Znacznie lepiej jest w świetle dziennym, szczegóły sa wyraźne i można dość łatwo odczytać numery tablic rejestracyjnych. Podobnie jak w R1000, w testowanym modelu działa moduł GPS i na nagraniu da się odczytać współrzędne geograficzne oraz prędkość, z jaką poruszał się samochód w danym momencie.

https://youtu.be/V47IDf6yYYQ

Obraz zarejestrowany w dzień ma dobrą jakość, jest czytelny i pozwala na swobodne odczytanie detali

https://youtu.be/W83p5eSoaNE

Nagrania nocne niestety są słabą stroną urządzenia

Testy – nawigacja

W urządzeniu producent zainstalował oprogramowanie Navitel Navigator, które obejmuje mapy 47 państw Europy. Jako że sprzęt może być na stałe podłączone do internetu, potrafi ostrzegać o wypadkach, pracach drogowych oraz innych ważnych sprawach zgłaszanych przez użytkowników.

Do nawigacji wykorzystywana jest autorska aplikacja Navitel Navigator, która obejmuje mapy całej Europy

Dzięki systemowi Google Android można jednak korzystać z alternatywnych aplikacji. Niestety w tej wersji systemu z nakładką startową Navitela nie ma sklepu Google’a. Nie możemy więc łatwo ściągnąć innej nawigacji, trzeba użyć do tego instalatora danego programu.

Sama nawigacja jest dość przejrzysta. Może nie od razu wydaje się super intuicyjna, ale po krótkim zapoznaniu się z tym, co gdzie jest i do czego służy, łatwo odnajdziemy właściwe opcje. Podobnie jak w konkurencyjnych nawigacjach samochodowych, w systemie Navitela mamy funkcję ostrzegania o przekraczaniu dozwolonej prędkości. Próbkę działania możemy usłyszeć w wideo nieco wyżej (jazda w dzień, ~2:00). Precyzję ostrzeżenia możemy regulować w ustawieniach nawigacji. W menu głównym wybieramy „Ustawienia”, a następnie „Ostrzeżenia”. Tolerancja, z którą urządzenie może reagować na łamanie przepisów ograniczenia prędkości, ma zakres od 0-100 km – z krokiem co 10 km, czyli można wybrać 0, 10, 20 itd.

Nie wszystkim przypadną do gustu nieco dziwne nagrania komunikatów głosowych. Wykorzystano w nich głos dziennikarza Zbigniewa Urbańskiego, zapis komend wypadł niestety niezbyt dobrze. Przyjemniej brzmi w AutoMapie Krzysztof Hołowczyc.

Podsumowanie

Navitel RE900 specyfikacją przypomina budżetowy smartfon i to nie pierwszej młodości. 5-calowy ekran, Android 4.4 oraz 1 GB RAM-u dla dzisiejszego telefonu to marne parametry. Jednakże moc niepozornemu urządzeniu daje specjalny obiektyw kamery, uchwyt do szyby oraz aplikacja do nawigacji. RE900 spisuje się całkiem nieźle i zasadniczo spełnia oczekiwania, dobrze wykonuje zadania stawiane przed nawigacją i kamerą samochodową. | CHIP

[offers keywords=”Navitel RE900″]

Dane techniczne

Nazwa modeluNavitel RE900
Ekran5 cali, dotykowy, IPS 1280×720 pikseli
ProcesorCzterordzeniowy MTK8382 Cortex-A7 (1,3 GHz)
Pamięć RAM/Wewnętrzna1 / 16 GB
Gniazda i złączaport Mini USB, gniazdo microSD, gniazdo micro SIM
Obsługa kart pamięcimicroSD (do 64 GB)
Pojemność baterii800 mAh
Kąt widzenia obiektywu140 stopni
Format wideoMOV (H.264)
System operacyjnyAndroid 4.4.2
Wymiary80 х 12 х 140 mm
Cena500 złotych
Więcej informacjistrona Navitela