Pierwsza wersja “tęczowego jabłka” – kolorowego logo Apple
Steve Jobs nie był w pełni przekonany do tej koncepcji, więc w 1977 roku zamówił logo u projektanta, Roba Janoffa. Nakazał, by ten skupił się bardziej na samym jabłku. Janoff nie zawiódł, dostarczając logo, które znamy tak dobrze. Była to jednak pierwsza wersja najbardziej kolorowego logo firmy, określana mianem “tęczowego jabłka”. Za tymi barwami kryje się jednak nieco więcej. Zafascynowany postacią Newtona Jobs chciał w ten sposób upamiętnić odkrycia prawa grawitacji (jabłko) i rozszczepienia światła (kolory) dokonane przez Izaaka Newtona. Skąd w ogóle pomysł na jabłko w nazwie i logo firmy? Jobs był wegetarianinem (robił wyjątek jedynie dla ryb i owoców morza) i po prostu lubił owoce. Nawet termin “Macintosh” odnosi się do szczególnej odmiany jabłka, którą lubił Steve Jobs.
Spekulacje dotyczące tęczowego logo Apple
Charakterystyczne logo sprowokowało dalsze spekulacje dotyczące do jego znaczenia. Niektórzy wierzyli, że tęczowe logo Apple zostało użyte do reklamowania zdolności kolorów komputera Apple II. Ten 8-bitowy komputer był pierwszym, który mógł wyświetlić kolorową grafikę. Inni, prawdopodobnie słusznie, uważają logo Apple za hołd dla Alana Turinga, ojca współczesnej informatyki. Turing, wybitny matematyk, szef zespołu odpowiedzialnego za ostateczne rozpracowanie działania niemieckiej Enigmy (z wykorzystaniem wyników prac polskich matematyków) był homoseksualistą. W trakcie wojny przymykano na to oko, ale po 1945 represje wróciły.
Dziś wydaje się to nie do pomyślenia, ale w Wielkiej Brytanii homoseksualizm był wówczas karalny. Alan Turing został zmuszony do terapii hormonalnej polegającej na przyjmowaniu dużych dawek estrogenu. Jeden z wybitniejszych umysłów XX wieku popełnił samobójstwo w 1954 roku. Gdzie tu nawiązanie do logo Apple? Otóż Alan Turing zabił się spożywając jabłko z wstrzykniętym cyjankiem. Nadgryziony owoc byłby więc bardzo silnym symbolem. Należy przy tym obalić pewien mit dotyczący kolorystyki logo z tamtego okresu. Wbrew popularnej plotce nie ma ono związku z tzw. pride flag czyli tęczową flagą ruchu LGBT. Ta powstała rok później. Ewentualna inspiracja mogła więc być odwrotna.
Od tego czasu logo przetrwało małe zmiany na przestrzeni lat, nabierając surowego, czarnego wyglądu w 1998 r. Następnie przeszło przez kilka różnych wersji 3D na początku obecnego stulecia. Obecnie możemy obserwować je w wersji białej lub chromowanej. Nie wiemy jeszcze jak będzie wyglądało na nowym iPhone, ale dowiemy się tego już dziś wieczorem.