Bezkonkurencyjny “Frostpunk”
Zanim przejdziemy do omawiania gier e-sportowych, warto przyjrzeć się imponującemu wynikowi produkcji 11 bit studios. “Frostpunk” zdobył ponad połowę z oddanych głosów i tym samym otrzymał zasłużoną nagrodę za najlepszą polską grę roku. Drugie miejsce w tej kategorii zajął “My Brother Rabbit” uzyskując 11 procent głosów. Ze wszystkimi nominowanymi produkcjami do Polskiej Gry Roku możecie się zapoznać w artykule na ten temat.
Najlepsze gry e-sportowe
Dużo bardziej wyrównana walka toczyła się w głosowaniu na e-sportowy tytuł roku. Zwycięzcą okazał się “Counter Strike: Global Offensive”. Jednak wynik FPS-a Valve nie jest tak jednoznaczny, jak w przypadku “Frostpunku”. Na “CS:GO” zagłosowało 12 procent ankietowanych, co wystarczyło do zajęcia pierwszego miejsca. Bardzo blisko zwycięstwa były też “League of Legends” i “Heroes of the Storm”. Warto też zwrócić uwagę na świetny wynik “Gwinta”. Produkcja CD Projektu Red uzyskała 8,8 procent głosów, co dobrze wróży na przyszłość. Dla porównania “Hearthstone”, czyli karcianka Blizzarda, osiągnęła zaledwie 4,9 procent głosów, a więc prawie dwukrotnie mniej od “Gwinta”.
55 procent głosów oddaliście na FPS-y i MOBA
Do ciekawych wniosków można też dojść analizując wyniki poszczególnych gatunków gier. Oczywiście, w każdej podgrupie jest różna liczba tytułów i te wyniki nie muszą świadczyć o popularności danego gatunku w Polsce, ale pewne zależności są dostrzegalne. Czytelnicy CHIP-a najchętniej oglądają rozgrywki FPS-ów (30 procent głosów) i gier MOBA (25 procent). Powodzeniem cieszą się też turnieje kolekcjonerskich gier karcianych (14 procent) i battle royale (10 procent).
Dobry wynik “Rainbow Six Siege”
Jak już wspominałem, “Counter Strike: Global Offensive” otrzymał największą liczbę oddanych głosów (12 procent) i otrzymał tytuł E-sportowej Gry Roku. Dobry wynik wśród FPS-ów taktycznych zdobył także “Tom Clancy’s Rainbow Six Siege” (7,3 procent).
“HotS” równie popularny jak “LoL”
Pozytywnym zaskoczeniem jest wynik “Heroes of the Storm”. MOBA Blizzarda osiągnęła prawie identyczny wynik, co “League of Legends”. Takiej popularności może pozazdrościć “Dota 2”, na którą zagłosowało 5,2 procent czytelników CHIP-a. Jak widać, ogromne pule nagród (ponad 25 milionów dolarów w ostatnim turnieju The International) nie zawsze przekładają się na popularność danego tytułu.
“StarCraft II” z podobnym wynikiem jak “Overwatch”
Blizzard Entertaiment to firma, która od lat specjalizuje się w grach e-sportowych. Miało to również swoje odbicie w naszym plebiscycie. Łącznie na gry tego producenta oddaliście 27,5 procenta głosów. Dla porównania dwie gry Valve Corporation obecne w naszym rankingu (“CS:GO” i “Dota 2”), osiągnęły łącznie 17,2 procenta głosów. Pomimo, że żadna z gier Blizzarda nie wygrała, ten wynik pokazuje, że gry tej firmy mają stałe grono fanów, czego wynikiem jest zaskakujące trzecie miejsce “Heroes of the Storm” w rankingu popularności gier. Ten tytuł wygrał również ze “StarCraftem II”, “Overwatchem” i “Hearthstone’em”, co jest dużym osiągnięciem.
O wszystkich 16 nominowanych grach e-sportowych możecie przeczytać w zapowiedzi plebiscytu organizowanego wspólnie przez CHIP i Poznań Game Arenę. Polecam też zapoznać się z wynikami 15 innych kategorii konkursu na Gamingową Markę Roku. 5 nagród otrzymało MSI. Po 2 Razer, ASUS i HyperX. Z pełną listą laureatów zapoznacie się w informacji na ten temat.
PARTNERZY CHIP NA PGA: