Samsung największym reklamodawcą na świecie

Nie Google ani Facebook, ale właśnie Samsung jako jedyna firma technologiczna na świecie znalazł się na liście pięciu największych reklamodawców. Gigant z Korei Południowej wydał 11,2 miliardy dolarów – aż o 13% więcej niż w 2016 roku. Na kolejnych miejscach rankingu znalazły się: Procter & Gamble (10,5 mld USD), L’Oreal (8,6 mld USD), Unilevar (8,5 mld USD) i Nestle (7,2 mld USD). Skąd tak duży wzrost budżetu na marketing u Samsunga? AdAge sugeruje, że jedną z przyczyn może być chęć podreperowania zaufania klientów smartfonów po aferze z Galaxy Note 7.
reklama samsung galaxy s9
reklama samsung galaxy s9

Samsung w 2017 roku wydał na reklamę ponad 11 miliardy dolarów (graf. AdAge)

Warto rzucić okiem na listę firm, które najbardziej zwiększyły swój budżet reklamowy w stosunku do 2016 roku. Pod tym względem króluje chiński Alibaba (105-proc. wzrost), do którego należy m.in. Aliexpress. Z kolei Tencent (właściciel m.in. WeChat, Riot i Epic Games) zwiększył wydatki o 46 procent. Viacom Zanotował 35-procenotwy wzrost, a właściciel Google, czyli amerykański Alphabet na reklamę wydał o 32-procent więcej niż rok wcześniej.

Nadal najwięcej na reklamę wydają łącznie firmy związane z produktami kosmetycznymi i domowymi (51,5 mld USD), branżą motoryzacyjną (41,1 mld USD) i rozrywką oraz mediami (29,8 mld). Przedsiębiorstwa technologiczne okupują wspólnie dopiero szóste miejsce (18,9 mld USD).

https://youtu.be/Fq2CvmgoO7I

AdAge jak co roku przyznało także nagrody za kampanie reklamowe. Reklamodawcą roku 2018 uznano Nike, za kampanię, której twarzą został futbolista Colin Kaepernick. Mężczyzna został wykluczony z klubu i zaprzepaścił swoją karierę po tym, jak w 2016 roku ukląkł w trakcie odgrywania hymnu przed meczem na stadionie w imieniu walki z nierównością rasową. Wyróżnienie otrzymała także m.in. Coca-Cola za inwestycję w podupadającą markę Diet Coke i Epic Games za kampanię gry “Fortnite”. | CHIP