ACTA 2: spotkanie europosła z szefem wydawnictwa Axel Springer

12 września 2017 roku, tuż po tym jak Axel Voss (Grupa Europejskiej Partii Ludowej – Chrześcijańscy Demokraci) został sprawozdawcą Komisji Prawnej Parlamentu Europejskiego, polityk spotkał się z Mathiasem Döpfnerem, prezesem wydawnictwa Axel Springer, a także z komisarzem ds. budżetu Güntherem Oettingerem. Uczestnicy rozmowy koncentrowali się na dyrektywie o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym, która potocznie nazywana jest “ACTA 2”. Z notatki ze spotkania wynika, że przedstawiciele unijnych instytucji zapewnili niemieckiego wydawcę, że nowe przepisy umocnią pozycję organizacji zarządzających prawami autorskimi.
JURI committee meeting. Vote on Copyright in the Digital Single Market.

JURI committee meeting. Vote on Copyright in the Digital Single Market.

Unijni politycy w 2017 roku rozmawiali z prezesem wydawnictwa Axel Springer o proponowanych zmianach w prawie autorskim (graf. AskTheEU)

Tymczasem w trakcie najnowszej debaty nad kompromisem wypracowanym w trialogu pomiędzy Radą, Komisją i Parlamentem Europejskim doszło do ostrej wymiany zdań. Polski deputowany Tadeusz Zwiefka (GEPL – ChD, PO) i francuska europoseł Virginie Rozière (Grupa Postępowego Sojuszu Socjalistów i Demokratów) zaatakowali przeciwników dyrektywy, sugerując, że protesty są inspirowane przez amerykańskie koncerny technologiczne takie jak Google, Amazon, Facebook i Apple (nazywane potocznie – GAFA):

— Emocje zostały podgrzane przez kapitał amerykański. Ciekawe czy my moglibyśmy w podobny sposób wpływać na procedury legislacyjne w USA? — pytał Zwiefka, Rozière dodawała:

— Musimy przejąć kontrolę nad tym, co dzieje się w mediach społecznościowych. Tracą autorzy i twórcy, zyski natomiast trafiają do pośredników. Cierpi na tym europejska kultura.

Zwiefka podejrzewa amerykańskie firmy o atakowanie “ACTA 2” (fot. PE)

W odpowiedzi Julia Reda z niemieckiej Partii Piratów podkreśliła, że bardzo istotna jest transparentność procesu legislacyjnego. Polityk chce też, aby wszystkie osoby zaangażowane w prace nad dyrektywą o prawie autorskim przedstawiły aktualny rejestr swoich spotkań. Powołała się przy tym na raport organizacji Corporate Europe Observatory z grudnia 2018 roku, z którego wynika m.in., że to wydawcy i firmy fonograficzne najczęściej spotykały się z przedstawicielami Komisji Europejskiej w sprawie nowych przepisów.

Najczęściej deputowanych odwiedzali przedstawiciele mediów i przemysłu muzycznego z Europy (graf. CHIP)

Od października 2014 roku Corporate Europe Observatory zarejestrowało 765 spotkań lobbystów z członkami Komisji Europejskiej. Google rozmawiało z europosłami 21 razy. Koncern z USA na lobbing w Parlamencie Europejskim przeznaczył 6 milionów euro, jednak z urzędowych notatek wynika, że kwestie związane z prawem autorskim nie były priorytetowe dla firmy z Mountain View.

Warto zaznaczyć, że europosłowie z JURI debatowali nad dokumentem, który otrzymali dopiero po posiedzeniu Komisji. Wcześniej swoje opinie opierali na informacjach upublicznionych przez serwis Politico. | CHIP

Więcej:ACTA 2