GeForce GTX 1660 Ti: wycisnąć, ile się da
Ze względu na brak super funkcji procesor graficzny może początkowo wydawać się nieco nudny, ale nowoczesność jest ukryta w szczegółach. TU116 dziedziczy jednostki INT układów RTX-Turing. NVIDIA twierdzi, że gry wykorzystują teraz znacznie więcej poleceń na liczbach całkowitych, oprócz standardowych operacji zmiennoprzecinkowych, które mogą być lepiej zsynchronizowane z oddzielną jednostką i przetwarzane odpowiednio szybciej.
GeForce GTX 1660 | GeForce GTX 1660 Ti | GeForce GTX 1060 6 GB | |
Liczba rdzeni CUDA | 1408 | 1536 | 1280 |
TMU | 88 | 96 | 80 |
Cache L1 układu | 1408 KB | 1536 KB | 480 KB |
Taktowanie rdzenia | 1530 MHz | 1500 MHz | 1506 MHz |
Boost | 1785 MHz | 1770 MHz | 1708 MHz |
Pamięć | 6 GB GDDR5 | 6 GB GDDR6 | 6GB GDDR5 |
Taktowanie pamięci | 8000 MHz | 12 000 MHz | 8000 MHz |
Szyna pamięci | 192-bit | 192-bit | 192-bit |
Powierzchnia układu | 284 mm2 | 284 mm2 | 200 mm2 |
TDP | 120 W | 120 W | 120 W |
Ponadto układ GPU powinien wydajnie renderować złożone obrazy. Producenci gier mogą w tym celu wykorzystywać technologie Content Adaptive Shading i Motion Adaptive Shading. W pierwszym przypadku obszary o tym samym wyglądzie są rozpoznawane i renderowane sprawniej. Ta druga wysyła na ekran szybko przemieszczające się elementy obrazu w gorszej jakości, ponieważ ludzkie oko i tak nie widzi żadnych szczegółów np. na torze, gdy samochód wyścigowy jedzie z prędkością 200 km/h. Co nie mniej ważne architektura Turing oferuje możliwość przeniesienia obciążenia systemu na kartę graficzną podczas przesyłania strumieniowego. NVIDIA współpracowała z producentem oprogramowania do streamingu OBS, co powinno uwolnić procesor od tego zadania i pozwolić mu zająć się grą wideo.
ZOTAC Gaming GTX 1660 Twin Fan: co potrafi karta?
ZOTAC w przypadku omawianego modelu nie zdecydował się na zmianę częstotliwości taktowania. 2-wentylatorowa karta pracuje w standardowym zakresie od 1530 do 1785 MHz. Z drugiej strony ze względu na brak karty referencyjnej każdy producent zmuszony jest zaprojektować ją sam. ZOTAC zdecydował się na bardzo krótką kartę o długości 17,6 centymetra, która mieści się nawet w miniPC – w efekcie karta pod względem wydajności jest w pierwszej piątce najkrótszych konstrukcji w zestawieniu CHIP-a. Płyta wyposażona została w mały aluminiowy radiator i wspomniane 2 wentylatory osiowe o różnych rozmiarach. Wydajność chłodzenia jest tu w pełni wystarczająca – ani głośność, ani temperatura nie przeszkadzają. Z drugiej strony zużycie energii pozostaje niskie, system pobiera tylko 190 W przy pełnym obciążeniu. To wynik na poziomie słabszego modelu GTX 1060 z 3 GB pamięci.
Wyniki testów
Jeśli chodzi o wydajność grafiki, wszystko jest zgodne z oczekiwaniami wobec procesora graficznego TU116. Karta radzi sobie świetnie, szczególnie podczas gry w rozdzielczości Full HD. W grze “Metro: Exodus” (tryb szczegółów Ultra) osiągnęła 39,4 klatek na sekundę, a w “Far Cry 5” (tryb detali o najwyższym poziomie szczegółowości) 35 kl./s. Trzyletni tytuł “Rise of the Tomb Raider” może być natomiast wyświetlany nawet z płynnością 87 klatek na sekundę i to na najwyższym poziomie detali. Gra w rozdzielczości 1440p jest możliwa, ale z ograniczeniami co do jakości obrazu. Więc jeśli chcecie używać monitora o wyższej rozdzielczości, powinniście zdecydowanie kupić mocniejszą kartę (o półkę wyżej).
W dole tekstu publikujemy wyniki kart GeForce GTX 1660 Ti, 1660 i 1060 w benchmarkach. A jeszcze niżej – szczegółowe dane na temat opisywanego podzespołu ZOTAC-a. | CHIP
GeForce GTX 1660 Ti | GeForce GTX 1660 | GeForce GTX 1060 | |
Benchmark: 3DMark Cloud Gate (Total) | 32162 pkt. | 30158 pkt. | 29541 pkt. |
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Total) | 14218 pkt. | 11835 pkt. | 10495 pkt. |
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Ultra) | 3446 pkt. | 2843 pkt. | 2829 pkt. |
Benchmark: 3DMark Time Spy (Total) | 6301 pkt. | 5449 pkt. | 3906 pkt. |
Benchmark: VRMark: Orange Room Score | 9604 pkt. | 8380 pkt. | 0 pkt. |
Benchmark: VRMark: Blue Room Score | 2018 pkt. | 1688 pkt. | 0 pkt. |
Benchmark: VRMark: Cyan Room Score | 6513 pkt. | 5423 pkt. | 0 pkt. |
Benchmark: Dirt Rally (Full HD) | 106,8 fps | 87,1 fps | 81,6 fps |
Benchmark: Dirt Rally (UHD) | 39,2 fps | 31,1 fps | 28,8 fps |
Benchmark: Alien: Isolation (Full HD) | 186,2 fps | 154,0 fps | 131,9 fps |
Benchmark: Alien: Isolation (UHD) | 60,5 fps | 49,6 fps | 42,0 fps |
Benchmark: GTA V (Full HD) | 132,5 fps | 110,2 fps | 99,9 fps |
Benchmark: GTA V (UHD) | 45,7 fps | 35,8 fps | 31,0 fps |
Benchmark: Ashes of the Singularity (Full HD) | 69,5 fps | 59,1 fps | 45,8 fps |
Benchmark: Ashes of the Singularity (UHD) | 44,0 fps | 37,2 fps | 29,8 fps |
Benchmark: Metro: Last Light Redux (Full HD) | 119,1 fps | 100,4 fps | 86,0 fps |
Benchmark: Metro: Last Light Redux (UHD | 41,9 fps | 34,0 fps | 30,1 fps |