Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6GB GDDR5

Podobnie jak nieco starszy GeForce GTX 1660 Ti, również GTX 1660 jest całkowicie pozbawiony jednostek odpowiedzialnych za raytracing w czasie rzeczywistym czy DLSS dostępne w serii GeForce RTX-20. Oznacza to, że w grach takich jak “Metro: Exodus” czy “Battlefield 5” nie będziemy mogli podziwiać spektakularnych efektów świetlnych, szczególnie realistycznych odbić i wygładzania krawędzi kontrolowanego przez SI. NVIDIA uzasadnia: skupiamy się wyłącznie na renderingu wydajności. Ale to nie ma większego znaczenia, zwłaszcza w tym przedziale cenowym, ponieważ jest w tej chwili tylko kilka gier, które wspierają podobne efekty, a sam raytracing wymaga dużej wydajności.
Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6GB GDDR5
Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6GB GDDR5

GeForce GTX 1660 Ti: wycisnąć, ile się da

Ze względu na brak super funkcji procesor graficzny może początkowo wydawać się nieco nudny, ale nowoczesność jest ukryta w szczegółach. TU116 dziedziczy jednostki INT układów RTX-Turing. NVIDIA twierdzi, że gry wykorzystują teraz znacznie więcej poleceń na liczbach całkowitych, oprócz standardowych operacji zmiennoprzecinkowych, które mogą być lepiej zsynchronizowane z oddzielną jednostką i przetwarzane odpowiednio szybciej.

GeForce GTX 1660GeForce GTX 1660 TiGeForce GTX 1060 6 GB
Liczba rdzeni CUDA140815361280
TMU889680
Cache L1 układu1408 KB1536 KB480 KB
Taktowanie rdzenia1530 MHz1500 MHz1506 MHz
Boost1785 MHz1770 MHz1708 MHz
Pamięć6 GB GDDR56 GB GDDR66GB GDDR5
Taktowanie pamięci8000 MHz12 000 MHz8000 MHz
Szyna pamięci192-bit192-bit192-bit
Powierzchnia układu284 mm2284 mm2200 mm2
TDP120 W120 W120 W

Ponadto układ GPU powinien wydajnie renderować złożone obrazy. Producenci gier mogą w tym celu wykorzystywać technologie Content Adaptive Shading i Motion Adaptive Shading. W pierwszym przypadku obszary o tym samym wyglądzie są rozpoznawane i renderowane sprawniej. Ta druga wysyła na ekran szybko przemieszczające się elementy obrazu w gorszej jakości, ponieważ ludzkie oko i tak nie widzi żadnych szczegółów np. na torze, gdy samochód wyścigowy jedzie z prędkością 200 km/h. Co nie mniej ważne architektura Turing oferuje możliwość przeniesienia obciążenia systemu na kartę graficzną podczas przesyłania strumieniowego. NVIDIA współpracowała z producentem oprogramowania do streamingu OBS, co powinno uwolnić procesor od tego zadania i pozwolić mu zająć się grą wideo.

Zotac Gaming GeForce GTX 1660 Twin Fan 6GB GDDR5

ZOTAC Gaming GTX 1660 Twin Fan: co potrafi karta?

ZOTAC w przypadku omawianego modelu nie zdecydował się na zmianę częstotliwości taktowania. 2-wentylatorowa karta pracuje w standardowym zakresie od 1530 do 1785 MHz. Z drugiej strony ze względu na brak karty referencyjnej każdy producent zmuszony jest zaprojektować ją sam. ZOTAC zdecydował się na bardzo krótką kartę o długości 17,6 centymetra, która mieści się nawet w miniPC – w efekcie karta pod względem wydajności jest w pierwszej piątce najkrótszych konstrukcji w zestawieniu CHIP-a. Płyta wyposażona została w mały aluminiowy radiator i wspomniane 2 wentylatory osiowe o różnych rozmiarach. Wydajność chłodzenia jest tu w pełni wystarczająca – ani głośność, ani temperatura nie przeszkadzają. Z drugiej strony zużycie energii pozostaje niskie, system pobiera tylko 190 W przy pełnym obciążeniu. To wynik na poziomie słabszego modelu GTX 1060 z 3 GB pamięci.

Wyniki testów

Jeśli chodzi o wydajność grafiki, wszystko jest zgodne z oczekiwaniami wobec procesora graficznego TU116. Karta radzi sobie świetnie, szczególnie podczas gry w rozdzielczości Full HD. W grze “Metro: Exodus” (tryb szczegółów Ultra) osiągnęła 39,4 klatek na sekundę, a w “Far Cry 5” (tryb detali o najwyższym poziomie szczegółowości) 35 kl./s. Trzyletni tytuł “Rise of the Tomb Raider” może być natomiast wyświetlany nawet z płynnością 87 klatek na sekundę i to na najwyższym poziomie detali. Gra w rozdzielczości 1440p jest możliwa, ale z ograniczeniami co do jakości obrazu. Więc jeśli chcecie używać monitora o wyższej rozdzielczości, powinniście zdecydowanie kupić mocniejszą kartę (o półkę wyżej).

W dole tekstu publikujemy wyniki kart GeForce GTX 1660 Ti, 1660 i 1060 w benchmarkach. A jeszcze niżej – szczegółowe dane na temat opisywanego podzespołu ZOTAC-a. | CHIP

GeForce GTX 1660 TiGeForce GTX 1660GeForce GTX 1060
Benchmark: 3DMark Cloud Gate (Total)32162 pkt.30158 pkt.29541 pkt.
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Total)14218 pkt.11835 pkt.10495 pkt.
Benchmark: 3DMark Fire Strike (Ultra)3446 pkt.2843 pkt.2829 pkt.
Benchmark: 3DMark Time Spy (Total)6301 pkt.5449 pkt.3906 pkt.
Benchmark: VRMark: Orange Room Score9604 pkt.8380 pkt.0 pkt.
Benchmark: VRMark: Blue Room Score2018 pkt.1688 pkt.0 pkt.
Benchmark: VRMark: Cyan Room Score6513 pkt.5423 pkt.0 pkt.
Benchmark: Dirt Rally (Full HD)106,8 fps87,1 fps81,6 fps
Benchmark: Dirt Rally (UHD)39,2 fps31,1 fps28,8 fps
Benchmark: Alien: Isolation (Full HD)186,2 fps154,0 fps131,9 fps
Benchmark: Alien: Isolation (UHD)60,5 fps49,6 fps42,0 fps
Benchmark: GTA V (Full HD)132,5 fps110,2 fps99,9 fps
Benchmark: GTA V (UHD)45,7 fps35,8 fps31,0 fps
Benchmark: Ashes of the Singularity (Full HD)69,5 fps59,1 fps45,8 fps
Benchmark: Ashes of the Singularity (UHD)44,0 fps37,2 fps29,8 fps
Benchmark: Metro: Last Light Redux (Full HD)119,1 fps100,4 fps86,0 fps
Benchmark: Metro: Last Light Redux (UHD41,9 fps34,0 fps30,1 fps