Plague Inc., czyli zrób sobie epidemię

Plague Inc. Envolved to komputerowa gra strategiczna z 2012 r., wyprodukowana przez brytyjskie studio Ndemic Creations (pierwotnie przewidziana na urządzenia mobilne z iOS-em i Androidem, potem portowana na desktopy). Zadaniem gracza jest rozpętanie epidemii i wybicie ludzkości. W tym celu każdy może wybrać swój ulubiony patogen (do dyspozycji jest kilka różnych rodzajów – wirusy, grzyby, bakterie, pasożyty, priony). Epidemia ma się rozwinąć na tyle szybko, by przeciwnik, czyli naukowcy, nie zdołali opracować panaceum. W wersji desktopowej możliwa jest gra w trybie multiplayer. Przy czym można albo rywalizować z innymi – kto szybciej wybije ludzkość, albo współpracować, opracowując razem jak najlepszą strategię rozprzestrzeniania się patogenu. Można też samodzielnie opracować zjadliwy wirus lub wykreować własny świat i na jego społeczeństwie eksperymentować.
Plague Inc., czyli zrób sobie epidemię

Bez antyszczepionkowców nie ma zabawy

W przypadku dobrych gier strategicznych ideą jest wierne odwzorowanie mechanizmów, jakie faktycznie pojawiają się w ludzkich społecznościach, np. ekonomicznych. Dlatego gracze zwrócili uwagę na brak ważnego elementu w tej układance, czyli ruchów antyszczepionkowych. 

Nic więc dziwnego, że petycja do Ndemic Creations umieszczona w serwisie Change.org, a przygotowana przez Eduarda Gabriana spotkała się z dużym odzewem. Twórca zwrócił się z prośbą do studia o umieszczenie w Plague Inc. ruchów antyszczepionkowych. Prośbę tę poparło już ponad 21 tys. osób. Ndemic Crations na te prośby nie jest głuche.

Założycielem studia i twórcą gry jest absolwent ekonomii James Vaughan, który podczas pracy nad Plague Inc. wykorzystał swoją wiedzę na temat tworzenia modeli ekonomicznych. Niewinna (powiedzmy) rozrywka może faktycznie pokazywać sposób rozprzestrzeniania się epidemii w realnym świecie. W 2013 r. James Vaughan został zaproszony do Centers for Disease Control and Prevention (CDC – agencja rządu federalnego Stanów Zjednoczonych wchodząca w skład Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej), które zwróciło uwagę na aspekt edukacyjny gry, a także możliwość korzystania z niej jako narzędzia do przewidywania rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych.

Warto wiedzieć, że CDC znane jest z niesztampowych pomysłów. W 2011 r. CDC zasłynęło niezwykłą akcją umieszczając na swojej stronie ostrzeżenie przed apokalipsą zombie. Agencji zależało, by Amerykanie przygotowali się na różnego rodzaju kataklizmy (np. tornada czy powodzie), mając w domu żelazny zapas wody, leków i niepsującej się żywności. Agencja była tak skuteczna, że przez wiele godzin jej serwery były blokowane przez obywateli przerażonych wizją nadchodzących zombie. | CHIP

Więcej:gry