Z drugiej strony, w krajach postrzeganych jako mniej przyjazne kobietom znacznie więcej pań kończy studia związane z teleinformatyką niż na Zachodzie. W Syrii, Algierii, Tunezji i Zjednoczone Emiraty Arabskich ponad 50 procent absolwentów kierunków IT to kobiety. Podobnie jest w przypadku zdolności programistycznych. To w krajach arabskich kobiety częściej zostają programistami.
Eksperci UNICEF-u nazywają te wyniki paradoksem, ponieważ jeśli spojrzeć na wszystkie sektory gospodarki w krajach arabskich, kobiety stanowią jedynie 25 procent zatrudnionych tam osób. Z kolei dysproporcje na Zachodzie budzą zdziwienie, zwłaszcza, że jeszcze w szkołach średnich kobiety radzą sobie równie dobrze, a nawet lepiej z przedmiotami ścisłymi niż ich męscy rówieśnicy. Z jakiegoś jednak powodu znacznie rzadziej wybierają studia informatyczne.
Aby odwrócić tę tendencję, należałoby zreformować system szkolnictwa i wprowadzić obowiązkowe lekcje programowania w szkole podstawowej i średniej (o tym, że z nauczaniem informatyki w Polsce nie jest najlepiej, pisał niedawno Krzysztof Bogacki). Zwłaszcza, że ta sytuacja jeszcze 40 lat temu wyglądała odwrotnie: na początku ery komputeryzacji, to głównie kobiety częściej zajmowały się programowaniem, jednak z czasem to mężczyźni zdominowali tę dziedzinę. Jak się jednak okazuje – jedynie na Zachodzie. | CHIP