I już 10 milionów iteracji później, ukrywająca się drużyna SI nauczyła się blokować rampy. Kiedy programistom OpenAI wydawało się, że to zakończyło zabawę, poszukiwacze znaleźli sposób na dostanie się do zablokowanych pokojów. SI zaczęła wspinać się na ruchome pudełka za pomocą zablokowanych ramp, po czym przesuwała takie platformy w stronę “fortów”. W końcu jednak ukrywający znaleźli wygrywającą strategię i zaczęli blokować wszystkie rampy i pudełka zanim zabarykadowali się w zbudowanym przez siebie pomieszczeniu.
Ta, wydawałoby się, niewinna gra pozwoli tworzyć sztuczne inteligencje, które będą szukały błyskotliwych, nieoczywistych rozwiązań w dużo bardziej skomplikowanych zadaniach. Możemy wyobrazić sobie robota, który zakopany w piachu na obcej planecie sam przeanalizuje swoje położenie i odkryje odpowiednią sekwencję ruchów, dzięki którym wydostanie się z pułapki. W takiej sytuacji w 2005 roku znalazł się łazik Opportunity na Marsie. Wtedy inżynierowie NASA musieli zbudować na Ziemi podobną piaskownicę z kopią pojazdu kosmicznego. Dziś, zamiast czekać na instrukcje z Ziemi, Opportunity mógłby utworzyć model na podstawie danych z kamery i sprawdzić najlepsze możliwe strategie wyjścia z kłopotliwej sytuacji. | CHIP
JEDNE SIĘ BAWIĄ, INNE MALUJĄ: