Wyniki są odbiciem sytuacji na rynku usług cyfrowych. Brytyjskie zaufanie podważyły kolejne skandale dotyczące handlowania danymi przez serwisy, a szczególnie afera Cambridge Analytica. Podejrzenia wysuwane w stosunku do Huawei o szpiegowanie, jakoś mniej naruszyły spokój klientów z Wysp.
W skutek wydarzeń ostatnich dwóch lat:
- 33 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zamierza zrezygnować z Facebooka, a tylko 11 proc. brytyjskich konsumentów wyraziło chęć zaprzestania korzystania z produktów Huawei;
- 63 proc. Brytyjczyków uważa, że dostawcy dużych platform komunikacyjnych nie szanują ich prywatności;
- 73 proc. respondentom przestało ufać dostawców dużych platform komunikacyjnych (tj. Facebook Messenger, WhatsApp) i spadek zaufania nastąpił w ciągu ostatnich 2 lat.
- 14 proc. myśli również o rezygnacji z Instagrama i WhatsAppa, ponieważ te należą do Facebooka;
- A 11 proc. zastanawia się nad rezygnacją z produktów i usług Apple. Tyle samo osób myśli o tym, by odciąć się od Google.
Co powoduje, że Brytyjczycy myślą nad rezygnacją z usługodawców? Przede wszystkim brak poszanowania dla ich prywatności. Z raportu wyraźnie wynika, że mniejsza jest więc obawa Brytyjczyków o to, że szpiegowani będą przez Huawei. Nie podoba się im natomiast fakt, że serwisy społecznościowe oraz serwisy takie jak Google gromadzą ich dane i handlują nimi bez ich wiedzy.
Open-Xchanege zamówiło wspomniany raport nie bez powodu. Firma po prostu uruchamia własny komunikator OX COI (Chat Over IMAP) Messenger. Otwartoźródłowa aplikacja do czatu w czasie rzeczywistym w założeniu ma stać się bezpieczną i chroniącą prywatność klientów alternatywą dla Facebooka i WhatsAppa.
OX COI Messenger będzie korzystał z serwerów e-mail, które pozwolą użytkownikom wysyłać i odbierać wiadomości za pośrednictwem skrzynki odbiorczej poczty e-mail, a także przenosić kontakty i historie wiadomości pochodzące z różnych komunikatorów. COI można już testować w ramach beta testów.