PGA 2019 – największe polskie targi gamingowe już za nami

Od czasu restartu PGA w 2012 roku minęło już 7 lat i widać, że impreza ewoluuje w stronę zachodnich targów gier komputerowych. Nadal daleko poznańskiemu wydarzeniu do niemieckiego Gamescomu czy amerykańskich E3, ale stale powiększająca się liczba zwiedzających zachęca też wystawców do inwestowania w liczne atrakcje. Co ciekawego mogli zobaczyć tegoroczni goście hal MTP?
pga 2019
pga 2019

Hype na “Cyberpunka 2077” nie maleje

pga 2019

Największe kolejki ustawiały się do zamkniętych pokazów “Cyberpunka 2077”. Chociaż był to tak naprawdę ten sam materiał, co na Gamescomie, ale z polskim dubbingiem, więc chętnych na zobaczenie go na własne oczy nie brakowało. Nie zdziwimy się, jeżeli produkcja CD Projekt RED pobije rekord sprzedaży w ciągu doby od premiery.

pga 2019

Z zamkniętych pokazów udało mi się obejrzeć “Watch Dogs Legion”. Trzecia część wysokobudżetowej gry akcji o hakowaniu świata bliskiej przyszłości wygląda niesamowicie. Wprowadzenie możliwości sterowania dowolną postacią z drużyny i różnice w jej zachowaniu, chodzie, umiejętnościach czy mowie robią ogromne wrażenie. Ubisoft tym razem stawia na duży realizm – śmierć postaci jest permanentna i odbija się na relacjach z jej rodziną czy znajomymi. Czeka nas tu 5 wątków fabularnych i aż 60 misji do wykonania.

Jeżeli chodzi o znane marki, odwiedzający mogli też zapoznać się z pokazami “Iron Harvest”, czyli RTS-a inspirowanego pracami Jakuba Różalskiego, “Wasteland 3”, “Doom Eternal”, cyberpunkowego, polskiego “Ghostrunnera”, a także “Ring Fit Adventure”, czyli nowego akcesorium do ćwiczeń przed Nintendo Switch.

Strefa indie zachwycała pomysłami

Młodzi twórcy również nie zawiedli. Hala gier niezależnych błyszczała oryginalnymi pomysłami. W tym miejscu spotkać można było prawdziwych zapaleńców, którzy często pomimo braku środków finansowych, własnymi siłami tworzą produkcje swoich marzeń. Bardzo intrygująco wyglądał chociażby “Radio Commander”, czyli strategia czasu rzeczywistego, która została wydana 10 października na Steamie, oraz powstający dopiero “Steam Rift”, czyli steampunkowa wariacja osadzona w alternatywnej rzeczywistości w podziemiach Łodzi.

Smartfony, pecety, VR-y i… darmowy barber

Oczywiście gaming to nie tylko software, ale i hardware, dlatego na PGA 2019 zobaczyć można było wiele nowości sprzętowych. Każdy topowy producent akcesoriów, płyt głównych, kart graficznych i dźwiękowych był obecny na miejscu. Z roku na rok przybywa nie tylko atrakcji związanych z wirtualną rzeczywistością, ale też smartfonami. Widać wyraźnie, że granie na urządzeniach mobilnych to jeden z ważniejszych trendów wśród graczy.

Na targach pojawia się także coraz więcej marek niezwiązanych bezpośrednio z gamingiem. Branża spożywcza, czy nawet kosmetyczna jak w przypadku L’oreal także chce uszczknąć dla siebie kawałek growego tortu.

Prelekcje, turnieje i cosplayerzy

Targi gier komputerowych byłyby niczym bez emocjonujących turniejów. W trakcie PGA można było powalczyć o nagrody w takich tytułach jak “CS:GO”, “LoL”, “Overwatch”, “FIFA”, czy “Hearthstone”, a także obejrzeć jak pojedynkują się najlepsi w m.in. lidze “Farming Simulator”. Nie brakowało także profesjonalnych cosplayerów, którzy przechadzali się między halami wystawowymi oraz zabawiali publiczność podczas PGA Cosplay Show. Na scenie posłuchać można było także twórców gier i osobach z branży, którzy opowiadali o nadchodzących produkcjach. Ciekawie wypadło m.in. wystąpienie Anity Sarny z bloga Nerd’s Kitchen, która opowiadała o tym, jak ważne jest jedzenie w grach i co będzie można sprzedawać w tawernie “Crossroads Inn”.

CHIP na PGA 2019

W trakcie trzech dni staraliśmy się także zapewnić odwiedzającym inne atrakcje. Na doskonałych do gier VR komputerach z potężnymi procesorami Intela, Goście mogli zagrać w “Beat Saber” na premierowych goglach HTC Vive Cosmos gwarantujących wysoką precyzję śledzenia bez konieczności rozstawiania dodatkowych nadajników. Kolejną ważną cechą gogli Cosmos jest bardzo wysoka rozdzielczość użytych wyświetlaczy, dzięki której jakość obrazu robi ogromne wrażenie i pozwala na poczucie pełnego zanurzenia w wirtualny świat.

Fani muzyki mogli z kolei przetestować jak działają nowe karty Sound Blaster AE-7 i AE-9 oraz zewnętrzna karta Sound Blaster X3, a także m.in. słuchawki SXFI Air z technologią holografii dźwiękowej, o których pisaliśmy wam wcześniej. Aż sześciu odwiedzających odeszło z naszego stoiska ze swoimi własnymi słuchawkami Creative, które wygrali w konkursie wiedzy o tej firmie. Starsi doskonale pamiętają markę Sound Blaster jako pioniera technologii dźwiękowej w pecetach, a młodsi kojarzą ją ze sprzętem growym oraz głośnikami do komputerów: jedni i drudzy dowiedzieli się u nas wiele nowych rzeczy.

Dla zainteresowanych sztuczną inteligencją przygotowaliśmy stanowisko z wydajnym procesorem Intela, na którym można było zagrać z Alicją – SI stworzoną przez naszego zaprzyjaźnionego, młodego programistę.  Gra Carcassonne posłużyła do zademonstrowania możliwości samodzielnego uczenia się polskiej SI, a odwiedzający nas gracze przyłożyli się do udoskonalenia jej strategii. Dzięki wydajnej maszynie z procesorem Intela na której zainstalowaliśmy to oprogramowanie, na targach Alicja po raz pierwszy rozegrała kilka partii z więcej niż jednym przeciwnikiem – przedtem nie było to możliwe w związku ze zużyciem mocy obliczeniowej, jakie są wiąże z walką na kilka frontów.  Wkrótce napiszemy, o ile lepiej radzi sobie Alicja po po tych rozgrywkach!

Artyści z kolei mogli zobaczyć co potrafią w akcji najnowszy pakiet graficzny Corel Draw 2019 i tablety graficzne Huion Kamvas biorąc udział w warsztatach grafiki cyfrowej prowadzonych przez ilustratora i grafika z ogromnym doświadczeniem, Piotra Sokołowskiego, oraz wziąć udział w konkursie rysunkowym, w którym do wygrania był pakiet oprogramowania Corela.

Dziękujemy wszystkim gościom za wspólnie spędzony czas. Mamy nadzieję, że bawiliście się na tegorocznych targach równie dobrze jak my. | CHIP