NVIDIA wprowadzając na rynek karty graficzne z serii GeForce RTX promowała je podkreślając przede wszystkim możliwość sprzętowego wsparcia dla ray tracingu, czyli najbardziej wymagającej obliczeniowo techniki generowania grafiki komputerowej, ale też najbardziej dokładnej i wiernie naśladującej rozchodzenie się światła w otaczającej nas rzeczywistości. Jednak, aby ujrzeć na ekranie własnego komputera efekty będące wynikiem śledzenia promieni nie musimy mieć zainstalowanej w naszym pececie karty NVIDIA RTX. Opracowany przez Cryteka benchmark pozwala zobaczyć grafikę generowaną z efektami ray tracingu również na komputerach z innymi niż seria RTX kartami graficznymi. Jak wygląda demo, na bazie którego Crytek opracował nowy benchmark, możecie przekonać się oglądając poniższe wideo:
Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez twórców testu, choć można go uruchomić również na komputerach z innymi GPU niż RTX-y NVIDII, to program ma swoje wymagania sprzętowe. Zalecana przez Crytek konfiguracja do uruchomienia opisywanego programu przedstawia się następująco:
- Procesor: AMD Ryzen 5 2500X lub Intel Core i7-8700
- GPU: AMD Vega 56 8 GB VRAM lub NVIDIA GTX 1070 8 GB VRAM
- RAM: 16 GB
- System operacyjny: Windows 10 w wersji 64-bitowej
- DX11
Jednak w sytuacji, gdy posiadany przez nas komputer ma nieznacznie gorsze parametry wydajnościowe, również można go przetestować nowym benchmarkiem. Powinien się on uruchomić, choć wynik z całą pewnością nie będzie powalający. Warto wyjaśnić, że grafiki w nowym benchmarku nie jest generowana wyłącznie techniką za pomocą ray tracingu – nie ma na świecie komputera domowego, który byłby w stanie wygenerować całkowicie w pełni animowany w czasie rzeczywistym obraz generowany tą techniką. Śledzenie promieniu jest wykorzystywane jedynie do realizacji odbić od obiektów “kreślonych” alternatywnymi, łatwiejszymi obliczeniowo metodami.
Sam benchmark umożliwia wybór ustawień jakościowych obrazu. Do wyboru mamy ustawienie Ultra (najwyższa jakość grafiki) oraz Very High. W tym drugim przypadku jakość grafiki dalej będzie wysoka, ale zmieni się jakość efektów raytracingowych. Na przykład przy rozdzielczości grafiki wynoszącej Full HD (1920 x 1080 pikseli) odbicia realizowane techniką raytracingu i nakładane na finalny obraz mają niższą rozdzielczość: 1357 x 763 piksele. Mimo to efekt finalny jest również zadowalający, choć obliczeniowo z całą pewnością mniej wymagający niż w przypadku odbić realizowanych w tej samej, wysokiej rozdzielczości co grafika sceny głównej.
Benchmark The Neon Noir jest bezpłatny, ale wymaga rejestracji w sklepie Cryteka – CryEngine Marketplace. Po rejestracji w sklepie będziemy mogli dodać benchmark do biblioteki a następnie pobrać pokaźny pakiet instalacyjny o rozmiarze ok. 4,35 GB. | CHIP