Nowe Audi S8 wyposażono w tzw. predyktywnego asystenta wydajności. System ten w zależności od warunków drogowych hamuje lub przyspiesza zależnie od ruchu innych pojazdów, ustawienia tempomatu i nawigacji. Ponieważ mowa o aucie luksusowym, komputer sterujący prędkością, dopasowując ją do np. trasy nie tylko zadba o to, by auto hamowało przed ostrym zakrętem, ale również o to, by inteligentne, aktywne zawieszenie pneumatyczne i system 4 kół skrętnych kompensowały przeciążenia boczne podczas pokonywania zakrętu. Podczas dynamicznych skrętów nowe Audi S8 działające w nowym (niedostępnym wcześniej) trybie Comfort+ przechyla się automatycznie do 3 stopni w celu zmniejszenia odczuwalnych przez pasażerów przeciążeń. Z drugiej strony w trybie Dynamic przeznaczonym do jazdy sportowej komputer steruje zawieszeniem tak, by zapewnić jak najmniejsze przechyły i maksymalną przyczepność auta na drodze. Aktywność inteligentnego zawieszenia nie ogranicza się tylko do podróży, ale również w trakcie postoju. Gdy właściciel Audi S8 dotknie klamki, pojazd automatycznie podniesie się nawet o 50 mm, by ułatwić zajęcie miejsca.
Warto dodać, że nowe S8 wyposażono również w system predykcyjny sterujący pracą zawieszenia na podstawie rzeczywistych warunków na drodze. Kamera przednia analizuje nierówności, dzięki czemu auto “dowiaduje się” o np. garbie na jezdni zanim jeszcze do niego dojedzie, więc w momencie przejazdu zawieszenie już jest skonfigurowane w taki sposób, by możliwie jak najbardziej komfortowo pokonać przeszkodę. Oczywiście kamera przednia to zaledwie ułamek możliwości sensorycznych tego samochodu. Nowe Audi S8, w pełni wyposażone zawiera aż pięć czujników radarowych, sześć kamer, dwanaście czujników ultradźwiękowych i skaner laserowy.
Wracając jeszcze do pakietów asystujących, w pakiecie City producent podkreśla obecność rozwiązania o nazwie Audi pre sense 360°. Jest to system stale monitorujący rzeczywiste otoczenie pojazdu w czasie rzeczywistym i reagujący na potencjalne zagrożenia dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Np. w przypadku wykrycia ryzyka uderzenia bocznego, komputer na podstawie informacji z sensorów i radarów współpracuje z aktywnym zawieszeniem, by natychmiast unieść nadwozie nawet o 80 mm, co ustawia próg w lepszej pozycji do pochłaniania energii uderzenia, zmniejszając potencjalne konsekwencje wypadku dla pasażerów.
Niemniej techniki znajdziemy wewnątrz nowego Audi S8. Wirtualny kokpit i dwa dotykowe ekrany w konsoli środkowej, sterowanie głosowe oraz oczywiście ekran head-up display. Audi zachwala też usługi car-to-X wykorzystujące rozproszoną inteligencję floty Audi. Producent w niektórych europejskich miastach oferuje już usługę, dzięki której auto wie jaka jest konfiguracja świateł sygnalizacyjnych na skrzyżowaniach na zadanej w pojeździe trasie. Samochód jest połączony z infrastrukturą miejską i na podstawie otrzymywanych danych sygnalizacyjnych sugeruje prędkość pojazdu z jaką należy jechać, by trasa przejazdu była jak najbardziej płynna, a kierowca miał przed sobą “zieloną falę”. W ramach usług car-to-X Audi auto otrzymuje również online informacje o znakach drogowych (nie jest to wyłącznie sztywno zapisana baza lokalnie w pojeździe), dostępna jest też funkcja wyszukiwania miejsc parkingowych przy ulicy.
Na koniec jeszcze informacja, która zapewne interesuje wielu pasjonatów motoryzacji. Jak wspomniałem, Audi S8 to usportowiona odmiana flagowej limuzyny: Audi A8. Jednostką napędową nowego Audi S8 jest potężny silnik V8 (TFSI 4.0 biturbo) z miękką hybrydą (MHEV), generujący moc maksymalną 420 kW (571 KM) i 800 Nm momentu obrotowego. Takie parametry zapewniają osiągi godne sportowego auta. Pierwsze 100 km/h ta ponad pięciometrowa (5,18) limuzyna osiąga po zaledwie 3,8 sekundach. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Ostateczna cena tego modelu nie została jeszcze ujawniona, ale jednego możemy być pewni. Będzie drogo. | CHIP