Tym razem na celowniku stowarzyszenia znalazła się “Krzemowa szóstka” (Silicon Six), czyli największe globalne firmy z branży IT. Poza Amazonem Fair Tax Mark sprawdziło, jak z obowiązków podatkowych wywiązują się Facebook, Google, Netflix, Apple i Microsoft.
Według organizacji mistrzostwo w unikaniu płacenia podatków osiągnął Amazon, ale każda z wymienionych firm ma “coś za uszami”. Według autorów raportu podatek dochodowy od osób prawnych płacony przez firmy z Krzemowej Szóstki jest znacznie niższy niż się powszechnie uważa. W latach 2010–2019 różnica między oczekiwanymi podatkami wynikającymi z podstawowej stawki a faktycznie odprowadzonymi wyniosła 155,3 mld dol. Autorzy sugerują, że większość oszczędności podatkowych dotyczy przychodów uzyskanych poza Stanami Zjednoczonymi, biorąc pod uwagę, że zagraniczne bieżące obciążenie podatkowe stanowiło zaledwie 8,4% zidentyfikowanych zysków zagranicznych w latach 2010–19. Zyski są nadal przenoszone do rajów podatkowych, zwłaszcza na Bermudy, Irlandię, Luksemburg i Holandię.
Pod względem rankingu żadna z sześciu firm nie jest przykładem odpowiedzialnego postępowania podatkowego. Jednak stopień nieodpowiedzialności i wniesiony wkład podatkowy są różne. Amazon zapłacił w tym dziesięcioleciu zaledwie 3,4 miliarda dolarów podatku dochodowego, podczas gdy Apple zapłacił 93,8 miliarda dolarów, a Microsoft 46,9 miliarda dolarów. Jest to oszałamiająca różnica, zwłaszcza że przychody Amazon w tym okresie przekroczyły przychody Microsoftu o prawie 80 miliardów dolarów.
Fragment raportu Fair Tax Mark.
Zgodnie z danymi zebranymi przez Fair Tax Mark Amazon w latach 2010-2019 zapłacił zaledwie 3,4 miliarda dolarów podatku dochodowego. Zapłacony w ostatniej dekadzie przez tę firmę podatek stanowił 12,7 proc. zysku, mimo że federalna podstawowa stawka podatku w Stanach Zjednoczonych wynosiła 35 proc. (obowiązujący w takiej wysokości przez siedem lat z ośmiu, których dotyczył audyt). Autorzy podkreślają, że dzięki takiej optymalizacji podatkowej Amazon zwiększa swoją przewagę rynkową, często kosztem małych, bardziej odpowiedzialnych społecznie lokalnych przedsiębiorstw.
Nieźle radzi sobie też Facebook. W przypadku tego giganta social mediów zapłacony w ostatniej dekadzie podatek wyniósł raptem 10,2 proc. od wypracowanego zysku. Facebook w ciągu ostatnich dziesięciu lat odprowadził raptem 5-proc. podatku na rzecz krajów, w których funkcjonuje.