Po co powstał artykuł?
Na CHIPie publikujemy testy kart graficznych w formie zestawienia, co mam nadzieję, uda się utrzymać. Poza tym stosujemy podział na rozdzielczości, a nie konkretne tytuły. W takiej formie teoretycznie można wkleić opis testów przed właściwą treścią, ale niesamowicie wydłużyło by to cały artykuł, który sam w sobie jest naprawdę spory. Uważam, że nie ma sensu wklejać tam czegoś, co i tak większość z Was pewnie pominie. Zdecydowałem więc, że powstanie osobny artykuł opisujący testy, a link do niego znajdziecie w samych recenzjach. Pozwoli to na szybsze dotarcie do właściwej treści i samych testów, bez konieczności czytania czy też pomijania opisów. Jeśli będziecie chcieli się czegoś więcej dowiedzieć na temat samych testów to będziecie mogli po prostu przejść do tego tekstu.
Aktualizacja 17.01.2022
Całkowicie zmieniłem platformę testową. Przeszedłem na aktualnie najwydajniejszy procesor do gier, czyli i9-12900K (podkręcony do 5,1/4,0 GHz) połączony z szybkimi pamięciami DDR5. Tak naprawdę ze starej platformy pozostała tylko obudowa, która mimo, że oficjalnie nie wspiera płyta E-ATX to bez problemów udało się w niej wszystko zmieścić. Na uwagę zasługuje też świetny zasilacz be quiet! Dark Power Pro 12 1200W oraz chłodzenie be quiet! SIlent Loop 2 360.
W jakich tytułach wykonujemy testy kart graficznych?
Poniżej znajdziecie opisy gier, jakie wykorzystałem do testowania kart. W grach domyślne ustawienia to wyłączony RT i DLSS – wyjątkiem jest Metro Exodus Enhanced Edition, gdzie nie da się wyłączyć ray tracingu. Testy z RT i DLSS pojawiają się w formie osobnego artykułu, ale o tym więcej pod koniec artykułu. Ważne jest, że każdy z testów przeprowadziłem przynajmniej 3 razy lub do uzyskania powtarzalności wyników. Testy będą też przeprowadzane w trzech rozdzielczościach, choć przy słabszych grafikach rozdzielczość 3840 x 2160 px będę odpuszczał, bowiem i tak większość gier będzie tam niegrywalna.
Total War Saga: Troy
W Total War Saga: Troy możecie wziąć udział w wojnie trojańskiej. Jest to też tytuł należący do znanej serii Total War i nie mogło zabraknąć go w testach. Gra jako jedyna działa pod kontrolą API DirectX 11. Podczas testów wykorzystałem wbudowany w grę test wydajności battle_benchmark. Grafikę ustawiłem na detale Ultra, więc mowa jest tutaj o maksymalnych ustawieniach graficznych, co powinno dosyć mocno obciążyć cały sprzęt.
Watch Dogs: Legion
Watch Dogs: Legion to trzecia odsłona gier z tej serii. Tym razem akcja dzieje się w Londynie, a producenci chwalą się możliwością kontroli praktycznie każdej postaci. Tytuł działa pod kontrolą API DirectX 12. W testach wykorzystałem wbudowany w grę benchmark, który zwraca między innymi średnią i dolne 1%. Wybrałem tutaj ustawienia graficzne Ultra, czyli największe dostępne w opcjach.
Assassin’s Creed Valhalla
Assassin’s Creed Valhalla to kolejny tytuł kontynuujący znaną serie gier. Tym razem możemy wcielić się w wikinga, więc tytuł obsadzony jest w zupełni innych klimatach od poprzedników. Gra działa pod kontrolą API DirectX 12. Ponownie wykorzystałem test wbudowany w grę, który zwraca średnią i najniższy 1%. Wybrałem też Ultra wysokie ustawienia graficzne, przy których możecie liczyć na świetną grafikę.
Metro Exodus Enhanced Edition
Metro Exodus Enhanced Edition to odświeżona edycja często wykorzystywanej w testach gry. Tym razem twórcy postawili na ray tracing i nie da się go wyłączyć. Testy w tej grze pojawią się więc tylko na grafikach wspierających RT, karty typu GTX zostaną w niej pominięte. Tutaj skorzystałem z dołączonego do gry benchmarka, a wybrane ustawienia graficzne to Ultra (włącza się w nich RT: High) przy DirectX 12. Są jeszcze ustawienia Extreme, ale tutaj podkręcony RTX 3080 w rozdzielczości 3840x 2160 px notuje średnio ok. 33-34 fps, więc praktycznie gra jest niegrywalna, w szczególności na słabszych kartach.
Control
Control to kolejny tytuł, który na dobre zagościł w wielu testach. Jest to trzecioosobowa gra akcji z nadprzyrodzonymi zjawiskami. Tytuł jest dosyć wymagający, przez co dobrze sprawdza się w testach. Wykorzystałem tutaj API DirectX 12 oraz Wysokie ustawienia graficzne. Testy przeprowadziłem przed wejściem do Black Rock Quarry.
Cyberpunk 2077
Tej gry chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Gra od CD Project RED charakteryzuje się bardzo wysokimi wymaganiami, którym ciężko jest sprostać. Akcja dzieje się w Night City, Wy nazywacie się V i musicie przetrwać. Tytuł działa pod kontrolą API DirectX 12. Wybrałem ustawienia graficzne Ultra z teksturami Wysokimi, a testy przeprowadziłem w dzielnicy Little China, w miejscu zaznaczonym na screenie poniżej.
Borderlands 3
Trzecia odsłona znanej serii ma charakterystyczną komiksową oprawę. Jest to strzelanka FPP, która ma sporą rzeszę fanów. Nowa odsłona działa pod kontrolą DirectX 11 i 12 – wybrałem tutaj to drugie API. Wykorzystałem też ustawienia graficzne Badass, a testy przeprowadziłem przy wykorzystaniu wbudowanego w grę benchmarka, który zwraca średnią ilość fps.
Shadow of the Tomb Raider
Kolejny tytuł to również klasyka wśród gier. Wcielamy się w nim w Larę Croft, która tym razem trafia do Ameryki Łacińskiej. Podczas podróży trzeba radzić sobie z wrogami, znajdować skarby czy odkrywać interesującą historię. Wykorzystałem tutaj API DirectX 12 oraz Najwyższe ustawienia graficzne. Testy wykonałem przy użyciu wbudowanego w grę benchmarka, który ponownie zwraca średnią ilość fps.
Red Dead Redemption 2
Przejdźmy teraz do dwóch gier opartych o API Vulkan. Pierwsza z nich to Red Dead Redemption 2, którego akcja dzieje się na Dzikim Zachodzie. Jest to bardzo wymagający tytuł, w szczególności na maksymalnych detalach. Na poniższych screenach znajdziecie wykorzystane przeze mnie ustawienia graficzne, które na wykresach określam jako Ultra:
W testach wykorzystałem wbudowany benchmark, który zwraca średnią i minimalne fps, ale te ostatnie bardzo się różnią w zależności od testu więc pomijam je na wykresach – wprowadziły by tylko zamieszanie. Tutaj tytuł nie pozwala też po przekroczeniu pamięci na uruchomienie gry. Rodzi to problem z kartami mającymi 4 GB pamięci (choć póki co takich nie mam w zestawieniu). Dajcie znać czy jeśli takie grafiki się pojawiają to chcecie testy na niższych ustawieniach czy pomijać ten tytuł w zestawieniu.
Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint
Ostatni tytuł to również gra oparta o API Vulkan (choć jest też DirectX 11 do wyboru). Akcja dzieje się na fikcyjnej wyspie Auroa umieszczonej gdzieś na Pacyfiku. Mamy do dyspozycji otwarty świat i pełno różnych możliwości rozwiązania głównego zadania. Wybrałem tutaj ustawienia graficzne Najwyższe, a testy wykonałem przy użyciu wbudowanego benchmarka. Ten zwraca też minimalną ilośc fps, ale nie jest ona nigdy większa niż 60, stąd nie biorę jej pod uwagę na wykresach.
Testy temperatur, głośności, poboru mocy i podkręcanie
Aktualizacja 17.01.2022
W najnowszych testach postanowiłem sprawdzać powyższe parametry w grze Cyberpunk 2077 2560 x 1440 przy ustawieniach Ultra jako obciążenia. Powinno to lepiej oddawać realne działanie karty w grach. Pobór mocy w tym przypadku będzie więc dotyczył całego zestawu.
W testach oczywiście nie zabraknie informacji o temperaturach, głośności czy poborze mocy. Spoczynek będzie polegał na wyświetlaniu samego pulpitu. Obciążeniem będzie program FurMark gra Cyberpunk 2077 2560 x 1440 Ultra. Testy głośności wykonuję przy wykorzystaniu decybelomierza Voltcraft SL-100. Odbywają się one z odległości 20 cm od karty graficznej przy włączonym wentylatorze od zasilacza i pompce od AiO. Pozostałe śmigła na czas pomiarów pozostają wyłączone, co pozwala na dobre ocenienie samej karty (wykorzystane AiO po OC procesora rozkręca się tak mocno, że jego wentylatory i tak by wszystko zagłuszyły). Odległość jest zgodna z pomiarami wykonywanymi w testach obudów czy chłodzeń, więc możecie porównywać równe wyniki. Pobór mocy sprawdzam dzięki miernikowi Voltcraft Energy Logger 4000F.
Samo podkręcanie wykonuję przy wykorzystaniu programu MSI Afterburner. Konkretne uzyskane wyniki zawsze podane są w testach. Ważne jest, że za stabilne OC uważam nie tylko przejście danego testu bez wyrzucenia do pulpitu czy zawieszenia się PC, ale także nie może być żadnych artefaktów obrazu – inaczej moim zdaniem takie podkręcanie nie ma sensu, no chyba, że dla wyników. Tutaj po OC pokażę Wam także wyniki z dwóch wybranych gier oraz testy temperatur, głośności czy poboru mocy.
Możecie liczyć na jeszcze więcej
Powyższe testy będą dotyczyły wszystkich grafik, jakie otrzymam na premierę. Niestety mając karty na krótki czas przed premierą nie jestem w stanie wykonać większej ilości testów, benchmarków i porównań. Zdecydowanie możecie jednak liczyć na większą ilość artykułów na chwilę po premierze. Planuję tutaj osobne testy wybranego modelu w grach z RT i DLSS. Planuję też publikację testów wybranego modelu karty w rozdzielczości 3440 x 1440 px, która jest często pomijana, a coraz bardziej zyskuje na popularności. Oczywiście też jak zawsze przypominam – jeśli chcecie jeszcze jakieś dodatkowe testy to śmiało piszcie w komentarzach. Mam naprawdę sporo kart graficznych, a będzie ich jeszcze więcej. Nie jestem w stanie przetestować wszystkiego we wszystkim, ale jeśli macie konkretne życzenia to w ramach możliwości i wolnego czasu mogę postarać się dla Was je spełnić 🙂