Waga ma spore znaczenie w przemyśle lotniczym i kosmicznym, dlatego naukowcy postanowili opracować materiał, który będzie lekki, a przy tym wydajny. Ich celem było obniżenie poziomu hałasu w kabinie odrzutowca z obecnej średniej rzędu 105 dB do około 95 dB. W praktyce okazało się, że projekt przedstawicieli Uniwersytetu w Bath obniżył głośność aż o 16 decybeli i to przy wadze wynoszącej zaledwie 2,1 kg na metr sześcienny materiału.
Czytaj też: Grafen kluczem do pojemniejszych dysków HDD. Naukowcy już to wykazali
Michele Meo, jeden z prowadzących badania, proponuje wiele potencjalnych zastosowań materiału, który opracował wraz ze swoimi współpracownikami. Mógłby on być wykorzystywany między innymi w przemyśle lotniczym i kosmicznym, ale również w innych dziedzinach, takich jak motoryzacja, transport morski czy budownictwo. Meo wyjaśnił również, w jaki sposób możliwy był opisywany przełom. Niska gęstość materiału jest następstwem użycia mieszanki tlenku grafenu i polimeru, poddanej formowaniu z użyciem pęcherzyków powietrza, a następnie zliofilizowanej.
Materiał zaprojektowany przez zespół z Uniwersytetu w Bath obniża hałas nawet o 16 dB
Powstały w ten sposób aerożel – jeśli wierzyć jego twórcom – będzie miał szereg przydatnych właściwości, wliczając w to odporność na ogień oraz możliwość wykorzystania w formie osłony elektromagnetycznej o dużej konduktywności. Dalsze badania poświęcone tej kwestii mogłyby dodatkowo usprawnić zdolność materiału do rozpraszania ciepła, które byłoby szczególnie przydatne w kontekście izolacji silników.
Czytaj też: Odkryto nowy materiał węglowy lepszy niż grafen
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to użycie tej substancji na szeroką skalę mogłoby mieć miejsce już w ciągu najbliższych 18 miesięcy. Co ciekawe, Meo porównuje technikę użytą do stworzenia tego materiału do… ubijania białek jaj. Oczywiście jest to ogromne uproszczenie, lecz sam projekt wydaje się posiadać ogromny potencjał.