Volvo to marka, która bardzo umiejętnie potrafi połączyć kwestie związane z elektryfikacją napędów swoich aut i ogólnie elektromobilnością z cenioną przez klientów elegancją, efektywnością i doskonałym poziomem bezpieczeństwa samochodów szwedzkiej marki. Doskonale to widać po dynamicznie rozwijającej się ofercie aut zelektryfikowanych i elektrycznych jakie już są, bądź niebawem zostaną wprowadzone do oferty Volvo.
Hybryda plug-in Recharge – złoty środek na czasy transformacji
Samochody Volvo z serii Recharge z napędem hybrydowym plug-in to doskonałe połączenie mocy silnika elektrycznego i silnika spalinowego. Z jednej strony pojemność akumulatorów i wydajność zastosowanych napędów elektrycznych w zupełności wystarczają, by auto spełniało rolę całkowicie zeroemisyjnego środka transportu podczas pokonywania krótszych tras, takich jak codzienne dojazdy do pracy, załatwianie sprawunków w pobliżu domu, odbiór dzieci z przedszkola czy szkoły, itp. Jednocześnie, posiadacz auta typu hybryda plug-in nie musi się martwić brakiem infrastruktury ładowania w przypadku pokonywania dłuższych tras, bo auto dysponuje również silnikiem spalinowym, który wespół z jednostką elektryczną zapewnia efektywną i ekonomiczną jazdę na dłuższych dystansach w trybie hybrydowym, ze znacznie ograniczoną – w stosunku do samochodów wyłącznie spalinowych – emisją spalin.
Warto podkreślić bardzo dobrą elastyczność i efektywność stosowanych przez Volvo napędów hybrydowych plug-in Recharge. Kierowca ma do wyboru co najmniej trzy tryby jazdy (większa ich liczba zależy już od konkretnego modelu i jego specyfiki). Są to: całkowicie elektryczny tryb Pure, oferujący pełny potencjał dynamiki tryb Power oraz stanowiący połączenie maksymalizacji efektywności, wydajności i zasięgu tryb Hybrid. Co dwa silniki to nie jeden. Nic dziwnego zatem że modele Volvo Hybrid Plug-in Recharge, zapewniają z jednej strony ponadprzeciętną dynamikę przy relatywnie niskim poziomie emisji i zużyciu paliwa, z drugiej oferują doskonale płynną jazdę, dzięki natychmiastowej responsywności i wysokiemu momentowi obrotowemu silnika elektrycznego. Jak prezentuje się dziś gama hybryd plug-in Volvo Recharge?
Kompletna gama Volvo z napędem hybrydowym plug-in
Volvo podeszło do kwestii elektryfikacji własnej gamy aut w najlepszy możliwy sposób. Po prostu niemal każdy dziś dostępny model (z wyjątkiem – co zrozumiałe – aut w pełni elektrycznych) jest oferowany z napędem hybrydowym plug-in. Oznacza to bardzo szeroki wybór aut względem naszych potrzeb.
Począwszy od największego i wyróżniającego się skandynawskim luksusem i elegancją SUV-a z mocnym napędem, czyli Volvo XC90 Recharge, poprzez dynamicznego i wyrafinowanego Volvo XC60 Recharge (warto odnotować, że model ten jest najpopularniejszym SUV-em klasy premium w Polsce od ponad dekady), poprzez zwinnego w mieście i komfortowego w dłuższych trasach modelu Volvo XC40 Recharge. Wśród szykownych, wyróżniających się skandynawską elegancją aut mamy również do wyboru hybrydowe limuzyny: Volvo S90 Recharge oraz Volvo S60 Recharge, jak również samochody oferowane w praktycznych nadwoziach luksusowego kombi: Volvo V90 Recharge i Volvo V60 Recharge. W każdym z tych modeli Volvo zastosowało baterię wystarczającą na pokonanie za pomocą wyłącznie elektrycznego napędu dystansu ok. 45 km, co jest wartością w zupełności wystarczającą, by w codziennych dojazdach do domu i do pracy nie emitować ani grama CO2. Akumulator trakcyjny każdego hybrydowego Recharge można naładować już ze zwykłego gniazdka, podłączając auto np. w garażu na noc.
Bezkompromisowa elektromobilność w wykonaniu Volvo
Pełna gama hybryd plug-in w ofercie Volvo nie wyczerpuje możliwości szwedzkiej marki w dziedzinie elektromobilności. Dla klientów, którzy już teraz chcą w pełni wziąć odpowiedzialność za przyszłość naszej planety w kwestii ograniczenia emisji i jednocześnie nie tracić nic z czystej wolności jazdy, Volvo oferuje również auta wyposażone w całkowicie elektryczny układ napędowy, zapewniający pełną mocy, cichą i wyrafinowaną jazdę bez spalin.
Volvo XC40 Recharge innowacyjny napęd w cenionym przez klientów opakowaniu
Już teraz wchodzi na rynek w pełni elektryczny, łączący miejską zwinność z komfortem podróży dla całej rodziny, SUV Volvo XC40 Recharge. Samochód ten spina w sobie ceniony i modny dziś styl SUV-a, praktyczność, bardzo wydajny elektryczny układ napędowy (to najszybszy XC40 w całej gamie Volvo) oraz pojemny akumulator trakcyjny pozwalający cieszyć się bezemisyjną jazdą również na dłuższych dystansach. Volvo nie tworzyło zupełnie odmiennej wizji stylistycznej w pełni elektrycznego modelu, wychodząc z założenia, że skoro Volvo XC40 jest jednym z najlepiej sprzedających się kompaktowych SUV-ów klasy premium na świecie. Pokazują to twarde dane rynkowe. Np. wg najnowszych danych JATO Dynamics (z kwietnia br.), Volvo XC40 Recharge Plug-in hybrid, o którym wcześniej wspomniano, jest drugim najchętniej kupowanym samochodem typu hybryda plug-in w Europie (kraje EU-26) i najpopularniejszym, zelektryfikowanym autem klasy premium (wzrost sprzedaży w kwietniu 2021, w stosunku do kwietnia 2020 roku to imponujące 1178% – to najlepszy rezultat na europejskim rynku motoryzacyjnym).
Nic zatem dziwnego, że i w przypadku w pełni elektrycznej odmiany Volvo XC40 producent zdecydował się zachować cenioną przez klientów formę. Oczywiście pewne różnice w wyglądzie są: mamy tu zabudowaną osłonę chłodnicy (w aucie elektrycznym nie ma silnika spalinowego, który trzeba chłodzić), jest też stylowy napis „Recharge” na tylnym słupku, ale poza tym XC40 jest doskonale rozpoznawalnym kompaktowym SUV-em Volvo.
Sportowe wrażenia w elektrycznej odmianie
Pierwszą w pełni elektryczną wersją XC40 jest model Volvo XC40 Recharge P8 AWD. Auto to stanowi elektromobilne połączenie funkcjonalności rodzinnego, kompaktowego SUV-a z dynamiką godną aut sportowych. Przy czym słowo „sportowych” nie pada tu na wyrost. Model ten napędza nie jeden, lecz dwa silniki elektryczne, z których każdy odpowiada za przekazywanie mocy na każdą z osi pojazdu.
Sumaryczna moc elektrycznego SUV-a z napędem na wszystkie cztery koła to imponujące 300 kW (408 KM) oraz wynoszący aż 600 Nm moment obrotowy, dostępny na życzenie kierowcy w każdym momencie. W efekcie ten zwinny, rodzinny SUV jest w stanie przyśpieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy. Warto odnotować, że to wynik lepszy niż w – również elektrycznym i definitywnie sportowym – bazowym… Porsche Taycan. Jednocześnie podczas spokojnego pokonywania tras, nowe Volvo XC40 Recharge z czysto elektrycznym napędem bez większych problemów czy kompromisów np. w postaci odłączania funkcji komfortu przejedzie dystans ponad 400 km na jednym ładowaniu (416 km w cyklu WLTP). Ponadto jeszcze w tym roku Volvo planuje wprowadzić do oferty tańszą, nieco mniej dynamiczną odmianę elektrycznego XC40, model Volvo XC40 Recharge P6 z jednym silnikiem elektrycznym i napędem na jedną oś.
Volvo C40 Recharge – powrót do coupé w elektrycznym wydaniu
Oprócz elektrycznego SUV-a Volvo XC40 Recharge, szwedzka marka wprowadzi do oferty w Polsce w przyszłym roku model Volvo C40 Recharge. Jest to swego rodzaju powrót marki do aut z pochylonym dachem (coupé), ale jednocześnie szwedzcy projektanci zaproponowali modne, podniesione nadwozie. W efekcie Volvo C40 Recharge to świetnie się prezentujący crossover coupé.
Najnowszy samochód elektryczny w gamie Volvo będzie dziedziczył wspomniane jednostki elektryczne znane z modelu Volvo XC40 Recharge, a to – przynajmniej w przypadku wersji Volvo C40 Recharge P8 AWD oznacza doskonałą dynamikę i kapitalne wrażenia z jazdy. Na koniec należy jeszcze odnotować, że w pełni elektryczne modele, które niebawem pojawią się w gamie Volvo oferują na pokładzie bardzo nowoczesny system operacyjny Android Automotive OS z usługami Google Automotive Services. System ten trafi również jeszcze w tym roku na pokład pozostałych wybranych modeli marki. W efekcie mamy połączenie cenionego stylu, szykownej elegancji, innowacyjnych napędów i jednego z najnowocześniejszych systemów cyfrowych na świecie w branży motoryzacyjnej. Wizja Volvo powinna się podobać.