Badanie zostało przeprowadzone w dniach 27-31 maja przez InsightOut Lab i markę Volkswagen na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej 1083 osoby w różnym wieku (ponad 18 lat), o różnej płci i różniącej się pod względem wielkości zamieszkiwanej miejscowości. Tego typu sprawdziany Volkswagen wykorzystuje do skuteczniejszych reklam i przekonywania Polaków do swoich elektrycznych samochodów.
Czytaj też: Model S Plaid przyspiesza szybciej, niż hamuje, ale Tesla i tak kłamie
W ramach swojej strategii Way to Zero producent zobowiązał się do realizacji celów zawartych w Porozumieniu Paryskim z 2015 roku. Do 2050 roku zamierza stać się przedsiębiorstwem neutralnym pod względem emisji CO2, a do 2025 roku na ten cel przeznaczy 14 miliardów euro. To z kolei firmie musi się jakoś zwrócić, a jak wiadomo, rozeznanie na rynku oraz informacje są arcyważne.
Z badania wynika, że połowa respondentów ma świadomość globalnych zagrożeń klimatycznych. Tyle samo zna różnice w emisji CO2 między autami w pełni elektrycznymi a pozostałymi rodzajami samochodów. To wskazuje, że wiedza o wpływie elektromobilności na środowisko potrzebuje jednak dalszej popularyzacji, bo wraz z postępem technologii samochody EV będą coraz bardziej ekologicznym rozwiązaniem.
Czytaj też: Obejrzyj pierwszy lot wyścigowego samochodu Airspeeder Mk3
Elektryczne samochody w Polsce i wiedza Polaków o ich emisyjności
Badanie odpowiada na jedno z najważniejszych pytań, a więc to, czy jeżdżąc elektrykiem w Polsce, jeździmy samochodem “na węgiel”. Węgiel od lat jest dominującym źródłem energii elektrycznej w Polsce, ale okazuje się, że jego udział w produkcji prądu w ostatnich latach maleje a rośnie znaczenie odnawialnych źródeł energii. Jest tego jednak ciągle dużo, bo w 2020 roku Polska czerpała energię w 70% z węgla.
Według analizy How clean are electric cars? już teraz w Polsce auto elektryczne (BEV) jest emisyjne o 22% mniej niż samochód z silnikiem Diesla i o 28% mniej niż benzynowy. Natomiast w krajach z mniejszym udziałem węgla w produkcji prądu, np. w Szwecji, różnica może sięgać nawet 80%.
Czytaj też: Ostatnie Audi z silnikiem spalinowym szybciej, niż się spodziewaliśmy?
Kolejne badanie tego typu od Volkswagena nie posłuży nam do analizy tego, jak bardzo “czysty” jest elektryczny pojazd, ale wcześniej zainspirowało nas do kompleksowego wyjaśnienia różnic w samochodach hybrydowych. Artykuł na ten temat znajdziecie tutaj.