Grafen, przypominający strukturą plaster miodu, to płaski materiał złożony z atomów węgla ułożonych w sześciokąty o grubości wyłącznie jednego atomu. Brzmi to aż za prosto, jak na tak cudowny materiał, ale tym właśnie jest grafen. Stanowi zalążek do rewolucji… najpewniej wszystkiego, co może skorzystać z jego wyjątkowych właściwości. Nawet asfaltu, gdzie planuje się wykorzystać jego legendarną wręcz trwałość, elastyczność i wytrzymałość, co ponoć “zmieni branżę” (via BBC).
Czytaj też: Cupra UrbanRebel, czyli elektryczny sportowy hothatch, którego nie dostaniecie
Po raz kolejny grafen wzmocni asfalt, ale tym razem na pierwszy taki sposób w historii
Na sam początek warto wyjaśnić, że w przeszłości grafen był już używany do wzbogacania nowego asfaltu po wymieszaniu go z plastikiem. Przykładem tego jest GiPave, czyli granulat wykonany właśnie z grafenu i plastiku, który można dodać do nowego asfaltu i który w rzeczywistości został już nawet przetestowany w Wielkiej Brytanii. Czy więc rząd tego kraju nas okłamuje? Nie, bo tym razem po raz pierwszy grafen zostanie dodany do asfaltu pochodzącego z recyklingu na miejscu.
Czytaj też: Europejska Kia Sportage nowej generacji zadebiutowała
Korzyści z grafenu zmieniają branżę. Jest mocniejszy niż stal, a dodanie go do innych materiałów może zmienić je w super materiały. Próby laboratoryjne zakończyły się sukcesem, a próby na miejscu w Northumberland będą pierwszym na świecie zastosowaniem grafenu w produkcji drogowej. Z tego, co widzieliśmy do tej pory, może to znacznie wydłużyć żywotność niektórych naszych aktywów.– skomentował menedżer brytyjskiego National Highways, Graeme Watt.
Wspomina się, że ten asfalt będzie pochodził “z recyklingu” przez to, że zostanie “zeskrobany” z obecnego odcinka A1, a następnie połączony z grafenem na miejscu i ponownie rozłożony. Mowa o odcinku między Newton on the Moor i West Cawledge, gdzie przygotowania do tej wyjątkowej próby potrwają od 19 września do 1 listopada.
Czytaj też: Premiery na targach IAA Mobility 2021. Co pokazał Mercedes, BMW i Volkswagen?
Rząd Wielkiej Brytanii będzie z kolei bacznie przyglądał się tak wzmocnionej nawierzchni autostrady przez następne lata, aby sprawdzić, czy warto wzbogacać asfalt grafenem. Potencjalnie taki asfalt ma ogromne szanse na zapewnienie oszczędności, wymagając mniejszego nakładu prac konserwacyjnych.