Naukowcy z konsorcjum Politecnico Milano, ESA, Włoskiej Agencji Kosmicznej i OHB Group pokazali urządzenie, które może być kluczowe w kontekście powrotu astronautów na Księżyc. Około 50 % gleby księżycowej składa się z tlenków krzemu lub żelaza, a te z kolei zawierają około 26 % tlenu. Oznacza to, że system, który efektywnie pozyskuje tlen z gleby, mógłby działać praktycznie w każdym miejscu na Księżycu.
Czary mary na Księżycu
Podczas eksperymentu, substytut gleby został odparowany w obecności wodoru i metanu, a następnie “przemyty” wodorem. Podgrzewane w piecu do temperatury około 1000oC, minerały przekształcają się bezpośrednio ze stanu stałego w gaz, pomijając fazę stopioną, co zmniejsza złożoność potrzebnej technologii. Powstałe w ten sposób gazy i resztki metanu trafiają do katalizatora i skraplacza, który pozyskuje z nich wodę. Tlen może zostać pozyskany w procesie elektrolizy. Produkty uboczne metanu i wodoru są ponownie przetwarzane przez urządzenie.
System może być również wykorzystywany do recyklingu wodoru i metanu wytwarzanego w tym procesie, tworząc zamknięty obieg, samowystarczalny system. Naukowcy zauważają, że system ten nie będzie się zatykał, a człowiek nie będzie musiał interweniować. Ponadto urządzenie można rozbudować, aby sprostać potrzebom przyszłych baz i misji księżycowych.
Nasze eksperymenty pokazują, że urządzenie jest skalowalne i może działać w niemal całkowicie samowystarczalnej zamkniętej pętli, bez potrzeby interwencji człowieka.prof. Michèle Lavagna z Politechniki Mediolańskiej, szefowa zespołu badawczego
Produkt uboczny eksperymentu jest bogaty w krzemionkę i metale, które mogą być poddane dalszej obróbce w celu uzyskania innych zasobów przydatnych do przetrwania na Księżycu.
Możliwość posiadania na miejscu wydajnych urządzeń do produkcji wody i tlenu ma fundamentalne znaczenie dla prowadzenia wysokiej jakości badań naukowych bezpośrednio na Księżycu. Te eksperymenty laboratoryjne pogłębiły nasze zrozumienie każdego etapu procesu. To nie jest koniec historii, ale bardzo dobry punkt wyjścia.prof. Michèle Lavagna