Bezzałogowy okręt podwodny Sarma sięgnie po rosyjski układ napędowy AIP, czyli ten nienuklearny, ale niezależny od powietrza
O tym, że Rosja opracowuje obecnie wstępny projekt układu napędowego typu AIP dla bezzałogowego okrętu podwodnego Sarma wiemy od Wiktora Litwinienko. To wicedyrektor ds. badań fizycznych i technicznych we wspomnianym FPI, który wyjawił szczegóły rosyjskiej agencji prasowej (via Naval News).
Czytaj też: Nowe pociski dla Australii. Kraj dozbraja się dzięki sojuszowi AUKUS
Planowane jest opracowanie niezależnej od powietrza jednostki napędowej wykorzystującej wodór i tlen. To nowy kierunek technologiczny, który pozwala na dłuższą pracę pod wodą bez wynurzania się na powierzchnię.Opracowano projekt wstępny. Istnieją niezbędne warunki do rozwoju systemu AIP. Niezależna od powietrza jednostka napędowa na bazie wodoru, która mogłaby pracować przez długi czas pod wodą, nie została przez nikogo opracowana. Mamy nadzieję na pozytywny wynik– powiedział Litwinienko.
Czytaj też: Powstają nowe nuklearne okręty podwodne Wielkiej Brytanii. Będą siać zniszczenie z morskich odmętów
Jak wspomniałem, prototyp Sarma już powstaje, a jego układ napędowy nie jest nawet gotowy. W tym równaniu brakuje tylko informacji, że pierwsze egzemplarze tego bezzałogowego okrętu podwodnego (UUV) będą wyposażone nie w ten nowy napęd AIP, a tradycyjne akumulatory. Dopiero następne wersje skorzystają z napędów niejądrowych niezależnych od dostępu do powietrza.
Czytaj też: Myśliwiec Tempest 6. generacji z własnym latającym laboratorium Excalibur
Ponoć prace realizuje duża liczba państwowych firm, ale na temat samego napędu nie wiemy tak naprawdę nic. Więcej wiadomo o samym UUV Sarma, którego opracowaniem zajęło się biuro projektowe Lazurit. Wedle dostępnych informacji, będzie mógł zanurzać się na głębokość 1 kilometra i wykonywać nawet 3-miesięczne misje, pokonując dystanse ponad 8000 kilometrów. Jego wersja demonstracyjna ma powstać w latach 2022-2023.