System komunikacji Light Fidelity już imponuje i na dodatek rozwija się w najlepsze
Za system Light Fidelity, którego nazwę można przetłumaczyć na “Wierność Światła”, odpowiada południowokoreańska firma Huneed Technologies oraz francuska Groupe Latécoère. Obie firmy wspólnie zaprezentowały swoje osiągnięcie podczas ADEX 2021 i gdyby nie ta współpraca, Li-Fi straciłby wiele ze swoich możliwości. Pierwsza firma ma bowiem ogromne doświadczenie w sprzęcie zapewniającym łączność, co potwierdza to, że zajmuje się dostarczaniem go wojsku, podczas gdy druga jest liderem w dziedzinie systemów lotniczych i połączeń międzysystemowych.
Czytaj też: „Niszczyciel lotniskowców”, czyli wyjątkowe możliwości, równie wyjątkowego chińskiego bombowca H-6
O ich współpracy dowiedzieliśmy się przed dwoma laty, kiedy to w październiku 2019 roku ogłoszono ich strategiczne partnerstwo, skupiające się na rozwoju systemu Light Fidelity w samolotach komercyjnych. Technologia ta w celu przesyłania danych, całkowicie odrzuciła fale radiowe, które przecież z łatwością można zagłuszyć, czy przechwycić i nawet wykorzystać przeciwko emitentowi, ujawniając m.in. jego pozycje. Jak sama nazwa wskazuje, Light Fidelity postawiła na światło, które umożliwia przesyłanie danych, co zapewnia “wiele zalet w porównaniu do innych technologii komunikacyjnych”.
Li-Fi jest około 10 razy szybsze niż tradycyjne systemy komunikacyjne. Co więcej, fale radiowe z tradycyjnych systemów komunikacyjnych, takich jak Wi-Fi, mogą być dość łatwo przechwycone. Ponieważ Li-Fi wykorzystuje światło do przesyłania informacji, nie można go przechwycić– powiedział rzecznik firm serwisowi Naval News.
Czytaj też: Najnowszy okręt typu Borei wystrzelił niszczycielski pocisk balistyczny Buława
Pokaz Light Fidelity na ADEX 2021 nie jest przypadkiem, bo ta technologia konkuruje obecnie z rozwiązaniem w postaci LTE, proponowanym przez firmę SK Telecom dla marynarki Południowej Korei. Na papierze wydaje się bezwzględnym zwycięzcą, jako że jest nie tylko szybsza i skuteczniejsza, ale też nawet znacznie tańsza. Przynajmniej wedle odpowiadającego za nią duetu.
Nie możemy jednak zapominać o wadach tego systemu, wśród których największym jest zdecydowanie zakłócenie komunikacji, kiedy coś znajdzie się na drodze między nadajnikiem, a odbiornikiem. Dodatkowo Li-Fi ma też znacznie bardziej ograniczony zasięg. Jednak i na to firmy znalazły rozwiązanie. Poniekąd.
Czytaj też: Bojowy wariant MUH-1 Marineon zaprezentowany. Spójrzcie na helikopter MAH
Pracowaliśmy nad złagodzeniem tych słabości. Nasz najnowszy system może emitować światło na dużym obszarze, dzięki czemu komunikacja nie zostanie łatwo zakłócona przez obiekty. Ponadto w ciągu najbliższych dwóch lat planujemy zwiększyć zasięg systemu do prawie dwóch kilometrów. Oznacza to, że Li-Fi umożliwi nawet komunikację między statkami, oprócz komunikacji między różnymi częściami jednego statku.