Dwie firmy pochwaliły się, że stworzyły odporny na ataki cyfrowe system nawigacji i przetestowały go z sukcesem
Ten nowy, odporny na ataki cyfrowe, system nawigacji składa się przede wszystkim z autorskiego IMU, czyli jednostki nawigacji inercyjnej Thales TopAxyz. Ta zapewnia wyjątkową wytrzymałość nawet w szczególnie rygorystycznych warunkach lotnictwa cywilnego, osiągając ponad 20 milionów godzin pracy. Trudno się temu dziwić, jako że firma Thales ma już ponad 40 lat doświadczenia w projektowaniu i produkcji systemów nawigacji inercyjnej. Z kolei CS GROUP, to firma specjalizująca się w tworzeniu inteligentnych, chronionych przed atakami systemów o znaczeniu krytycznym.
Czytaj też: Chińskie okręty rakietowe stealth Typu 022 wcale nie są takie „stealth”
Wspólny cel obu firm, współpracujących ze sobą tak naprawdę od ponad 20 lat, sprowadzał się do stworzenia kompletnego systemu nawigacji dla okrętów nawodnych marynarki wojennej, który nie zostałby sparaliżowany w razie wojny elektronicznej. Wedle firm, pierwsza próba morska z jego udziałem, w warunkach operacyjnych na statku wojskowym, zakończyła się z sukcesem, co w obecnych czasach jest ważniejsze, niż może nam się wydawać.
W dzisiejszym stale zmieniającym się środowisku morskim, załogi muszą stawić czoła zupełnie innym zagrożeniom niż w przeszłości. Torpedy, pociski i działka to jedno, ale zanim w ogóle dojdzie do wystrzelenia pierwszej salwy, okręty najpewniej będą walczyć ze sobą w ramach wojny elektronicznej. Ta obejmie próby zagłuszania i fałszowania czy to transmisji radiowych, czy radionawigacyjnych rozwiązań na bazie GPS. Stąd zresztą ciągłe dążenie do porzucenia lokalizacji na bazie satelitów i postawienie na coś znacznie odporniejszego – pole magnetyczne naszej planety.
Czytaj też: Pociski Martlet przetestowane. Będą stanowić jeden z elementów obrony brytyjskich lotniskowców
To jednak odległa przyszłość i długo jeszcze wojsko będzie polegać na konstelacjach satelitów GPS. Dlatego tak ważna jest jednostka inercyjna TopAxyz, która jest w stanie zapewnić dokładne, niezawodne informacje nawigacyjne niezależne od stanu morza i lokalizacji statku, w połączeniu z funkcją wykrywającą próby fałszowania sygnałów GPS. Wykorzystywane dane nawigacyjne są dystrybuowane w czasie rzeczywistym przez NDDS (Navigation Data Distribution System) opracowany przez CS GROUP.
Czytaj też: Czas na 5G z kosmosu. Verizon i Amazon łączą siły w walce ze Starlinkiem
To pokładowy komputer, który wykorzystuje najnowsze osiągnięcia technologiczne w zakresie cyberbezpieczeństwa, gwarantując najwyższy poziom odporności na ataki. Swoją skuteczność opiera na trzech filarach: bezpieczniejszej nawigacji, mniejszych kosztach i ryzyku podczas integracji z okrętami, a na samym końcu łatwości użytkowania i uproszczonej konserwacji poprzez wykluczenie potrzeby regularnej kalibracji.