Właśnie na służbę trafił rosyjski okręt podwodny Magadan
Okręt podwodny Magadan dołączył do rosyjskiej marynarki w ubiegły wtorek, o czym nie zapomniała poinformować rosyjska agencja prasowa TASS. Ta podała dalej słowa CEO stoczni, Alexandera Buzakova, który podkreślił, że stępka pod ten okręt została położona w listopadzie 2019 roku, co pokazuje światu, że ledwie dwa lata wystarczą Rosji na stworzenie i wprowadzenie nowego okrętu podwodnego na służbę.
Czytaj też: Skrzydlaci bohaterzy filmów – Kampfgeschwader Lützow 1941 Part II
Od wielu lat Marynarka Wojenna Rosji systematycznie rozbudowuje swoje siły i zwiększa możliwości bojowe grup wojsk i sił. Obecnie rosyjska marynarka wojenna jest uzupełniana. Witamy w naszej flocie najnowocześniejszy okręt wojenny – okręt podwodny Magadan. To już trzeci okręt podwodny zbudowany w stoczniach Admiralicji JSC dla Floty Pacyfiku– skomentował pełniący obowiązki szefa sztabu głównego rosyjskiej marynarki wojennej kontradmirał Michaił Neupokojew.
Rzeczywiście to tempo może robić wrażenie, jako że 26 marca 2021 roku Magadan został zwodowany i doczekał się od razu stanu wysokiej gotowości wyznaczonego na 91 procent. Próby cumowania rozpoczęły się w kwietniu, a pod koniec czerwca ruszyły testy fabryczne, które zakończyły się na początku sierpnia. W tym samym miesiącu odbyły się próby akceptacyjne, po których nastąpił finalnie akt przyjęcia tego okrętu podwodnego na służbę. Został on podpisany 5 października.
Czytaj też: General Dynamics tworzy broń przyszłości. Zrobotyzowane pojazdy będą zabójczo skuteczne
Megadan dołączył tym samym do dwóch innych okrętów tego Projektu o napędzie hybrydowym, łączącym akumulatory z generatorami diesla. Wcześniej, bo w 2019 i 2020 roku, na służbę trafił kolejno Pietropawłowsk Kamczacki i Wołchow, ale to nie koniec, bo jeszcze w tym roku zwodowany zostanie okręt Ufa, rozpoczynając dążenie do wejścia na służbę w 2022 roku.
Czytaj też: Fregaty dla Polski. Propozycja niemieckich Meko-A300 dla programu Miecznik
Te cztery okręty Projektu 636.3 (finalnie będzie ich aż 6, z czego nadchodzące Mozhaisk i Jakuck będą działać około 2023/2024 roku) odznaczają się przede wszystkim niską sygnaturę akustyczną. Nie bez powodu uznaje się je bowiem za jedne z najcichszych okrętów podwodnych na świecie. W praktyce mierzą one 74 metrów długości, ich wyporność przewyższa 3900 ton, a maksymalna głębokość operacyjna sięga 300 metrów, podczas gdy zasięg wynosi około 12000 kilometrów.