Test testowi nierówny, a Apple M1 to coś innego niż konsumenckie procesory graficzne i centralne
Na samym początku zaznaczę, że wyszukany przez jednego z użytkowników Reddita test Apple M1 Max w GFXBench obejmuje wydajność uzyskiwaną w środowisku syntetycznym, czyli benchmarku. Jak dobrze wiemy, sukcesy w tego typu programach nie są aż tak dobrym wyznacznikiem rzeczywistych możliwości danych układów. Zwłaszcza że powszechnie wiadomo, iż jedne procesory “lubią się” bardziej z jednymi obciążeniami, a drugie z innymi.
Czytaj też: Wyciek podkręconego Intel Core i9-12900K. Ile prądu pożera i jakie zegary osiągnął?
Dodatkowo, w tym przypadku porównanie wydajności do rzeczywistych kart graficznych AMD i NVIDIA zakłamuje to, że GFXBench powstał jako benchmark smartfonów. Został więc zoptymalizowany m.in. pod architekturę ARM, z której Apple M1 przecież korzysta, a kompletnie nie pod pełnoprawne karty graficzne.
Processor | Aztec Ruins Normal Tier | Aztec Ruins High Tier | Car Chase | 1440p Manhattan 3.1.1 Offscreen | Manhattan 3.1 | Manhattan | T-Rex | ALU 2 | Driver Overhead 2 | Texturing |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Apple M1 Max | 503.3 FPS | 194.3 FPS | 298.5 FPS | 398.9 FPS | 816.9 FPS | 1,187.8 FPS | 1,391.2 FPS | 1,073.1 FPS | 398.1 FPS | 235,842 MTexel/s |
Nvidia GeForce RTX 3080 Mobile | 455.1 FPS | 217.6 FPS | 437.8 FPS | 394.8 FPS | 580.7 FPS | 632.9 FPS | 1,918.0 FPS | 2,887.9 FPS | 172.5 FPS | 221,647 MTexel/s |
AMD Radeon RX 6800M | 390.9 FPS | 242.0 FPS | 298.7 FPS | 363.5 FPS | 389.5 FPS | 404.1 FPS | 1,298.2 FPS | 2,650.4 FPS | 115.8 FPS | 234,201 MTexel/s |
Apple M1 | 203.6 FPS | 77.5 FPS | 176.5 FPS | 130.9 FPS | 272.4 FPS | 403.9 FPS | 649.5 FPS | 298.6 FPS | 245.1 FPS | 71,098 MTexel/s |
Poniższe wyniki są więc jedynie przedsmakiem testów wydajności M1 Max, choć i tak ciągle z tyłu głowy musimy mieć to, że ten SoC nie powstał, by zapewniać topową wydajność w grach. Apple opracowało ten 5-nanometrowy układ po to, aby profesjonaliści mogli pracować na potężnym sprzęcie również w podróży, przy możliwie najniższym zużyciu energii.
Czytaj też: DDR5 vs DDR4. Opowiadamy o nowej generacji pamięci operacyjnej
Specyfikacja procesora graficznego Apple M1 Max
Jak doskonale już wiemy, Apple M1 Max wyposażono w 32-rdzeniowy układ graficzny. Każdy z tych rdzeni ma 16 jednostek wykonawczych, a te z kolei posiadają osiem jednostek ALU (arytmetyczno-logicznych), co łącznie zapewnia całe 4096 ALU, przekładających się na wydajność 10,4 TFLOP. To w teorii plasuje GPU w M1 Max na poziomie mobilnego GeForce RTX 3060, który oferuje 10,91 TFLOP wydajności obliczeniowej.
Jednak podczas prezentacji Apple mierzyło wyżej i stwierdziło, że procesor graficzny M1 Max (o TDP 60 W) rywalizuje z mobilnym GeForce RTX 3080 (160 W). Problem w tym, że te porównania są ponoć wykonane na bazie „wybranych standardów branżowych”, co oznacza tyle… co nic. Dlatego też w rzeczywistości poniższy test GFXBench jest pierwszym racjonalnym wynikiem wydajności GPU M1 Max, który został przetestowany na systemie Mac OS X z API Metal i stanął w szranki z mobilnym GeForce RTX 3080 i Radeonem RX 6800M. Te karty zostały z kolei przetestowane w systemie Windows i interfejsie OpenGL API.
Czytaj też: x-kom wprowadził limity. Jedna karta graficzna na dane klienta
Warto też podkreślić, że Apple rzeczywiście nie mijało się aż tak bardzo z prawdą, twierdząc, że w porównaniu M1 do M1 Max użytkownicy mogą liczyć na czterokrotnie wyższą wydajność graficzną. Wprawdzie nie w każdym przypadku (mowa o 3-3,5 krotnym wzroście), ale większości. Wyniki GFXBench pokazały też, że SoC Apple przewyższa nawet wspomnianego RTX 3080 i RX 6800M w laptopach, ale przede wszystkim rozkłada obie karty na łopatki pod kątem TDP, jako że w jego przypadku wskaźnik wynosi 60 W, a w kolejnych odpowiednio 160 i 145 W.