Kiedyś był najbardziej zaawansowany, dziś mógł zostać nieco zapomniany, czyli SAAB JAS 39 “Gripen”
Historię JAS 39 od SAAB przypomniał niedawno serwis Interesting Enginnering, wspominając, że to najpewniej “jeden z najzdolniejszych myśliwców odrzutowych, jakie kiedykolwiek skonstruowano”. Przynajmniej w czasach, kiedy tego dokonano. Nie jest bowiem specjalnie nowy, bo swojego pierwszego oblotu doczekał się pod koniec 1988 roku, aby oficjalnie wejść do służby w 1997 roku, jako zastępstwo dla SAAB 35 “Draken” i SAAB 37 “Viggen”.
Czytaj też: Analizujemy chipset Intel Z690. Co mają do zaoferowania nowe płyty główne Intela?
SAAB JAS 39 “Gripen” został zaprojektowany i skonstruowany w ramach wspólnych wysiłków konsorcjum przemysłowego składającego się z SAAB, SAAB Microwave Systems, Volvo Aero Corporation, SAAB Avitronics i FFV Aerotech. To wielkie nazwy zwłaszcza na szwedzkim rynku i rzeczywiście ten myśliwiec był pierwszym szwedzkim wielozadaniowym samolotem bojowym, który był zdolny do misji przechwycenia, ataku naziemnego i rozpoznania.
Co ciekawe, historia JAS 39 rozpoczęła się dopiero w latach 70. XX wieku, kiedy szwedzki rząd postanowił zbadać możliwość opracowania myśliwca wielozadaniowego. Nie bez powodu, bo uznano go wtedy za niezbędny do tego, aby utrzymać znaczenie szwedzkich sił powietrznych w przyszłości i to z wykorzystaniem własnego, w pełni rodzimego przemysłu i wielkich umysłów.
Czytaj też: Po raz pierwszy żołnierze USA stawili czoła wrogim robotom w ramach ćwiczeń
Z czasem firma SAAB otrzymała odpowiednią umowę na urzeczywistnienie projektu. Narodził się z niego jednosilnikowy SAAB JAS 39, który z czasem doczekał się wersji A, B, C/D, C, E, F, z czego w wersjach B i D zapewniono im m.in. dłuższe czasze dla nie jednego, a dwóch pilotów. Ich produkcja trwa od 1987 roku i do tej pory powstało ponad 271 egzemplarzy, które w nakładzie około 204 trafiły do Szwedzkich Sił Powietrznych, podczas gdy 70 z nich zostało sprzedanych do Czech, Brazylii, Węgrzech, RPA i Tajlandii, a nawet Wielkiej Brytanii, która wykorzystuje je w aspekcie szkoleniowym.
Co najważniejsze, kiedy powstawał, ten myśliwiec posiadał najnowsze cyfrowe systemy sterowania i systemy uzbrojenia dostępne w tamtym czasie. Większość wariantów napędza turbowentylatorowy silnik Volvo Aero RM12, który jest w stanie zapewnić 54 kN ciągu w normalnym trybie pracy i 80,5 kN z dopalaczem. Dzięki niemu myśliwiec może rozpędzać się do maksymalnie Mach 2, a jego skuteczny zasięg bojowy wynosi około 800 km.
Czytaj też: Raport USA uznał wyższość Chin. PLAN to ciągle największa marynarka wojenna, ale…
Po stronie uzbrojenia warto wyróżnić 27-mm działko Mauser BK-27 w wersji jednomiejscowej, osiem punktów mocowania pocisków, czy bomb naprowadzanych laserowo. Nie sposób nie wspomnieć też o Grippenie w wersji E, która to znacząco unowocześnia myśliwiec, zapewniając mu mocniejszy silnik, okazalsze możliwości bojowe i technologiczne, bo nowy radar SA, system wyszukiwania i śledzenia w podczerwieni (IRST), czy wysoce zaawansowane systemy walki elektronicznej i komunikacji.