Jakim sposobem Pentagon chce zniwelować zagrożenia hipersoniczne?
Amerykańska firma lotnicza Stratolaunch pochwaliła się podpisaniem kontraktu badawczego z Missile Defense Agency (MDA), czyli częścią Departamentu Obrony USA (DoD). Ten kontrakt obejmuje usługi testowania lotów hipersonicznych i to wcale nie dziwi, bo DoD już od dłuższego czasu koncentruje się na pociskach hipersonicznych. Nie bez powodu, a ze względu na istotne zagrożenia, jakie ze sobą niosą, a wśród nich znajdują się trudności w wykrywaniu, śledzeniu i finalnie ich przechwytywaniu.
Czytaj też: Czy sztuczna inteligencja może likwidować ludzkie cele? ONZ wkrótce odpowie na to pytanie
W przeciwieństwie do pocisków balistycznych, te hipersoniczne nie tylko osiągają znacznie wyższe prędkości, ale też mogą wymanewrowywać tarcze antyrakietowe, zmieniając swój kurs na drodze do celu. USA musi więc postarać się o to, aby w razie konfliktu było w stanie przeciwdziałać tym pociskom. Najnowszy kontrakt z Stratolaunch to umożliwi, bo ta firma dostarczy MDA cele, które naśladują zagrożenia hipersoniczne, co pomoże rozwijać systemy obrony przeciwrakietowej.
Firma planuje rozszerzyć istniejące zasoby Departamentu Obrony w zakresie testów lotniczych poprzez przystępne cenowo, komercyjnie zakontraktowane, szybkie w realizacji hipersoniczne testy lotnicze dla Departamentu Obrony i jego głównego partnera wykonawczego– czytamy w komunikacie.
Czytaj też: Specjalny wariant BrahMos przetestowany. Co udowodnił indyjski naddźwiękowy pocisk manewrujący?
Kontrakt dla Stratolaunch nie jest przypadkiem, bo tak się składa, że ta firma jest właścicielem i operatorem The Roc. To największy na świecie samolot (pod kątem rozpiętości skrzydeł) z łącznie sześcioma silnikami Boeinga 747 i skrzydłami o rozpiętości 117 metrów, który na dodatek posiada platformę startową, która może wystrzeliwać m.in. hipersoniczny pojazd Talon-A wielokrotnego użytku. Ten ma odbyć swój pierwszy lot testowy w przyszłym roku.
Czytaj też: Jak pewnego dnia inżynier RAF przypadkowo wystartował myśliwcem?
Ten mierzy 8,5 metrów długości, jego rozpiętość skrzydeł sięga 3,4 metrów, a waga 2722 kilogramów. Rozpędza się do prędkości rzędu 6 Mach i choć może startować i lądować autonomicznie z konwencjonalnego pasa startowego, to może być również wystrzeliwany z pokładu wspomnianego The Roc w locie na wysokości 10000 metrów. Ten samolot może zresztą przyjąć na pokład do trzech Talon-A.