Aż tu nagle pojawił się startup PowerX i zaprezentował swój pomysł na statek do transportu energii elektrycznej. Jeśli nadal brzmi to dla was niedorzecznie, to chciałbym nadmienić, że PowerX nawiązało właśnie oficjalną współpracę ze stocznią Imabari Shipbuilding, w ramach której do 2025 r. zaprezentuje pierwszy pływający prototyp Power ARK.
Power ARK będzie transportował energię z morskich farm wiatrowych
Pomysł polega na zastąpieniu dzisiejszych statków przewożących paliwa kopalne, importowane do Japonii. Zamiast nich, Power ARK wyposażony w zestaw akumulatorów sieciowych o pojemności 200 MWh, który będzie ładowany energią pozyskaną z morskich farm wiatrowych.
Energia pozyskana w ten sposób będzie transportowana na ląd. Zdaniem firmy PowerX 200 MWh to energia, która wystarczy do zasilenia 22 tysięcy japońskich gospodarstw domowych w ciągu jednego dnia. Docelowo kilkadziesiąt takich statków ma kursować codziennie pomiędzy Japonią a morskimi farmami wiatrowymi.
Według PowerX Japonia jest otoczona głębokimi wodami przybrzeżnymi, które ograniczają potencjalny zasięg budowy morskich farm wiatrowych. Firma zamierza zmienić sposób, w jaki świat zużywa i przesyła energię odnawialną, dostarczając unikalne rozwiązanie, które może znieść ograniczenia dotyczące lokalizacji wytwarzania energii, co pozwoli na większą elastyczność lokalizacji morskich farm wiatrowych, zwłaszcza w kraju wyspiarskim, takim jak Japonia..
Czytaj również: Turbiny wiatrowe, każda o mocy 14 megawatów, powstaną w USA
Statek będzie mógł pokonać ok. 300 kilometrów korzystając wyłącznie z energii elektrycznej, a jeśli potrzebny będzie większy zasięg, zawsze będzie można uruchomić jego konwencjonalny silnik napędzany biodieslem.
PowerX zbuduje również zakład montażu akumulatorów na skalę gigawatową w Japonii, aby masowo produkować akumulatory dla statków przenoszenia mocy. PowerX poinformował, że roczna zdolność produkcyjna fabryki osiągnie 1 GWh w 2024 roku, a docelowo osiągnie 5 GWh w 2028 roku.
Japoński rząd planuje rozwinąć moc 10 GW morskiej energii wiatrowej do roku fiskalnego 2030 i 30-45 GW do roku fiskalnego 2040.