Uczestnicy konkursu przekształcali otrzymane informacje w użyteczne dane wyjściowe, definiowali problemy i przedstawiali prototypy rozwiązań. Oczekiwanym rezultatem ich pracy było nie tylko zwiększenie efektywności funkcjonowania transportu zbiorowego w nowoczesnej metropolii, ale także poprawa komfortu mieszkańców i zmniejszenie ruchu samochodów, a co się z tym wiąże – obniżenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Szczególnie istotne były pomysły odpowiadające na największe wyzwania i problemy współczesnych miast: nadmierny poziom zanieczyszczeń, stałe dostawy energii, efektywność transportu czy szeroko pojęte bezpieczeństwo.
Polacy zajęli 2 miejsce
Polski zespół konkursowy stworzyli studenci z Międzywydziałowego Koła Naukowego Politechniki Warszawskiej SMART CITY, Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej oraz Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych DATA SCIENCE CLUB. W jego składzie znaleźli się: Stanisław Raczkiewicz, Paweł Saniewski, Adam Miśkiewicz, Michał Kaza, Maciej Grzelczyk, Igor Nowacki i Aleksandra Jamróz.
Po rozmowach z mieszkańcami Abu Dhabi inaczej spojrzeliśmy na analizowane dane. Zauważyliśmy, że większość osób w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wybiera samochód do nawet krótkich podróży. Zaczęliśmy się zastanawiać – co właściwie jest tego przyczyną – wyjaśnia Aleksandra Jamróz, ze zwycięskiego zespołu, na co dzień studentka II roku Informatyki na Politechnice Warszawskiej
Polscy studenci stworzyli projekt optymalizacji rozkładu przystanków komunikacji miejskiej, który pozwala skrócić czas przejazdu transportem publicznym pomiędzy najważniejszymi punktami Abu Zabi. Aplikacja jest na tyle wszechstronna i uniwersalna, że może zostać zastosowana w każdym innym miejscu na świecie.
Projekt polskich studentów łączy dwie funkcjonalności: pierwsza to program, który podpowiada użytkownikowi, jaki środek transportu bardziej opłaca się wybrać na danej trasie – po wpisaniu adresu początkowego oraz końcowego system automatycznie porównuje czas i koszt przejazdu taksówką i komunikacją miejską.
Druga funkcjonalność wskazuje umiejscowienie przystanków, bazując na takich parametrach jak: obecny rozkład przystanków, rozmieszczenie atrakcji turystycznych, częstotliwość wykorzystania konkretnych przystanków czy odległości między nimi.
Pomysł ten został nagrodzony drugim miejscem przez jury, które stwierdziło, że polski projekt zwiększa efektywność funkcjonowania transportu zbiorowego w nowoczesnej metropolii oraz pozwala na poprawę komfortu życia mieszkańców.