Wybrany model GeForce RTX 3050
Wybraną kartą jest ZOTAC GeForce RTX 3050 Twin Edge. Jest to karta bez fabrycznego OC, więc większość modeli o takim taktowaniu powinna notować podobne wyniki. Sam model jest całkiem niezły i ma naprawdę spory potencjał OC. Pełny test tego modelu znajdziecie tutaj.
Czytaj też: Test Asus GeForce RTX 3080 12GB ROG Strix OC
Testy wykonałem zgodnie z opisem zawartym w tym artykule. Zmieniałem jedynie ustawienia RT i DLSS, które opisałem na wykresach. W przypadku Metra pozostawiłem predefiniowane ustawienia Ultra, ale zmieniłem ray tracing na Ultra oraz Reflections na Raytraced. Dodam jeszcze, że skorzystałem ze sterowników Nvidia Game Ready 511.32.
Testy w rozdzielczości 1920 x 1080
Po włączeniu ray tracingu na najwyższe detale wyniki są bardzo niskie. W żadnej z gier nie udało się uzyskać średnio 60 fps, a oprócz Escape from Naraka tak naprawdę nie ma ma liczyć na jakąkolwiek płynność. Włączenie DLSS Jakość poprawia tę sytuację i jest znacznie płynniej, choć do 60 fps w niektórych tytułach jeszcze brakuje. Tak naprawdę DLSS Wydajność dopiero zapewni płynną rozgrywkę, choć nadal w niektórych grach brakuje do 60 fps.
Testy w rozdzielczości 2560 x 1440
GeForce RTX 3050 nie został stworzony do rozdzielczości 2560 x 1440, co widać po wynikach. Bez DLSS nawet nie ma co podchodzić do maksymalnych ustawień RT. DLSS Jakość nie zapewnia w większości tytułów płynnej rozgrywki. Dopiero wybranie Wydajność pozwala na cieszenie się niektórymi grami. Tutaj konieczne będzie jednak wybranie Ultra Wydajność i/albo obniżenie jakości RT/detali w grze.
Czytaj też: Test MSI GeForce RTX 3080 12GB Suprim X
Podsumowanie
GeForce RTX 3050 zapewnia obsługę RT i DLSS, co jest na pewno plusem tej karty. Nie ma jednak co włączać samego ray tracingu bez tej drugiej technologii – wyniki są niskie przy maksymalnych ustawieniach. W rozdzielczości Full HD fajnie sytuację poprawia DLSS w trybie Wydajność, gdzie możecie cieszyć się z płynnej rozgrywki. W wyższej rozdzielczości konieczne będzie odpalenia Ultra Wydajności i/lub (w zależności od tytułu) obniżenie detali. Natomiast takie wyniki jak na teoretycznie tanią kartę graficzną (oczywiście jeśli wszystko kiedyś wróci do normy z cenami) są naprawdę niezłe i rzeczywiście po dobraniu odpowiednich ustawień można odpalać ray tracing w grach.