Amerykańskie atomowe wagony, to tak zwane REV – Rail Escort Vehicle, mające zapewniać bezpieczeństwo przy transporcie m.in. zużytego paliwa jądrowego
Ten nowy, zaawansowany technologicznie wagon kolejowy opracowany przez Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych i Departament Energii Stanów Zjednoczonych (DOE) zmierza obecnie do finalnej fazy testów. Wiemy, że kiedy REV dotrze na miejsce testów pod koniec lutego 2022 roku, zostanie połączony z Atlasem, czyli 12-osiowym wagonem kolejowym opracowywanym przez DOE, oraz wagonami buforowymi, tworząc kompletny pociąg.
Czytaj też: DARPA chce rozpowszechnić mobilne optyczne zegary atomowe w ramach ROCkN
Ten pociąg zostanie następnie poddany dwuletnim testom, co ma finalnie pozwolić na osiągnięcie przez niego wstępnej zdolności operacyjnej już w 2024 roku. Wtedy to będzie mógł rozpocząć realizację swojej misji w rzeczywistych, a nie symulowanych warunkach. Ta dotyczy transportu zużytego paliwa jądrowego i wysokoaktywnych odpadów promieniotwórczych. Projekt został zainicjowany przez Navy’s Naval Nuclear Propulsion Program (NNPP) w celu zastąpienia starzejącej się floty pojazdów eskortujących.
REV to ostatni element układanki, jaką jest system wagonów do bezpiecznego transportu zużytego paliwa jądrowego. Projekt ten jest doskonałym przykładem doskonałej współpracy pomiędzy DOE a Marynarką Wojenną i będzie służył narodowemu programowi napędu jądrowego marynarki wojennej, a także naszym cywilnym reaktorom, które obecnie dostarczają ponad połowę czystej energii– powiedział Patrick Schwab, kierownik projektu Atlas w Biurze Energii Jądrowej DOE.
Czytaj też: Rosja chce wystrzeliwać pociski balistyczne z wagonów kolejowych. Państwo wraca do dawnego wyposażenia
Amerykańskie atomowe wagony są ostatnim elementem kompletnego systemu kolei, którego DOE wymaga do transportu tych niebezpiecznych substancji do zakładów utylizacji i składowania w całym kraju. REV zostały zaprojektowane specjalnie do przewozu pracowników ochrony podczas transportu, zapewniając komfortowe warunki życia i pracy dla pracowników ochrony na pokładzie. Jest jednak przede wszystkim “sejfem na kółkach”, dzierżąc szereg elementów bezpieczeństwa, a w tym kamery i sprzęt komunikacyjny.
Czytaj też: Program RACER od DARPA rozwinie szybkie i automatyczne pojazdy terenowe dla wojska
DOE przeznaczył ponad 10 milionów dolarów na sprawienie, aby amerykańskie atomowe wagony, stały się rzeczywistością. REV zostały skonstruowane przez firmę Vigor Works LLC w Portland w stanie Oregon, gdzie pomyślnie przeszły testy systemów elektrycznych i hydraulicznych. Centrum Technologii Transportu Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych przeprowadziło już testy wydajności jednego wagonu na wcześniejszym prototypie pojazdu.