DARPA eksperymentuje z autonomicznymi pojazdami latającymi od 2000 r. Jednak dopiero niedawno rozwój systemów autonomicznych pozwolił na ich coraz bardziej powszechne stosowanie. Nie wspominając już o ogólnym rozwoju technologicznym – UH-60A Black Hawk nie musiał być budowany od nowa, autonomiczny system można było zintegrować dokonując nieznacznych przeróbek w standardowym egzemplarzu tego modelu.
DARPA chce wykorzystać autonomiczny system głównie do wspomagania ludzkich pilotów
Autonomiczny system o nazwie Sikorsky Matrix umożliwia pilotowanie wiropłatu autonomicznie lub przy wsparciu ludzkiego pilota. I wbrew pozorom, agencja DARPA skupia się bardziej na tej drugiej możliwości, czyli posiłkowaniu się autonomicznym pilotem w trudnych warunkach, takich jak ograniczona widoczność, czy w przypadku problemów z komunikacją. Nie wspominając już o aktywacji systemu na mało angażujących fragmentach lotu z i na misję.
— Dzięki zmniejszeniu obciążenia piloci mogą skupić się na zarządzaniu misją zamiast na mechanice. Ta wyjątkowa kombinacja oprogramowania autonomicznego i sprzętu sprawi, że latanie będzie zarówno inteligentniejsze, jak i bezpieczniejsze – powiedział Stuart Young, kierownik programu w Biurze Technologii Taktycznej DARPA
Dzięki systemowi ALIAS cała misja od startu do lądowania może być wykonywana autonomicznie. System może uruchomić się również w sytuacjach awaryjnych. Jednak przedstawiciele DARPA sami przyznają, że na razie nic nie jest w stanie w pełni zastąpić ludzkich pilotów, którzy o wiele lepiej radzą sobie w nieoczekiwanych sytuacjach.
Czytaj również: Śmigłowiec Defiant X zapowiada się na idealnego zastępcę Black Hawka
Nie oznacza to, że DARPA nie planuje dalszych testów związanych z w pełni autonomicznymi lotami. Sikorsky Matrix zapewne jest w stanie poradzić sobie samodzielnie np. z prostymi misjami transportowymi realizowanymi pomiędzy wojskowymi placówkami, co w pewnym stopniu może odciążyć ludzkich pilotów i pozwoli im skupić się na bardziej wymagających zadaniach.
Jak na razie nie wiadomo, czy nowy autonomiczny system otrzyma kiedykolwiek dostęp do sterowania uzbrojeniem. Na razie rozwijany jest tylko i wyłącznie w charakterze autonomicznego pilota, co nie oznacza, że nikt nigdy nie zechce rozszerzyć jego możliwości o obsługę broni.