AG600 to największy na świecie amfibijny samolot. Jednak do pokazania pełni swojego potencjału potrzebuje wyjść z fazy testowej, aby pozostawić w tyle japońskie US-2 i rosyjskie BE-200
Nowe informacje na temat AG600 czerpiemy z South China Morning Post, które przypomina, że pierwsze wersje tego samolotu zostały już przetestowane odpowiednio w 2017 i 2020 roku, ale w ramach oddzielnych prób na lądzie i morzu. Rozwój tego samolotu został jednak znacząco opóźniony z powodu pandemii, ale wkrótce ponownie pokaże na co go stać, choć nadal będzie raczej odległy od finalnej wersji.
Nadchodzące testy mają nie tyle sprawdzić ostateczny projekt, co zapewnić odpowiednią ilość danych do tego, aby udoskonalić AG600, którego obecnie największym problemem wydają się silniki. Nie byle jakie silniki, a turbośmigłowe WJ-6, które są oparte na radzieckiej serii Ai-20 z lat 50-tych ubiegłego wieku. Pewne jest tylko to, że działają, bo z tego co nam wiadomo, samolot AG600 został zmontowany w grudniu, a cztery zamontowane na nim silniki zostały przetestowane w zeszłym tygodniu.
Co ciekawe, AG600 jest częścią pięcioletniego planu Chin, mającego zapewnić państwu strategiczną wręcz wartość w przypadku obsługi baz na Morzu Południowochińskim. To stało się w ostatnich latach terytorium spornym po tym, jak Chiny rościły sobie prawo do suwerenności nad nim. Zgodnie z oczekiwaniami, nie spotkało się to z przychylnością innych państw przez tamtejszą obecność bogatych łowisk, złóż ropy i gazu ziemnego oraz światowych szlaków morskich. Dlatego też Sany Zjednoczone i sojusznicy są zainteresowani ochroną praw innych wyspiarskich narodów.
Czytaj też: Rosja wzmacnia Czarnomorską Flotę. Czwarty ulepszony rosyjski okręt podwodny typu Kilo już na Morzu Czarnym
Chiny nie odpuszczą więc zbyt łatwo, bo z wykorzystaniem AG600 wprawdzie nie będą wywierać bezpośrednio presji na innych państwach (są całkowicie nieuzbrojone), ale staną się ważnym elementem łańcucha zarządzania bazami. Poza transportowaniem personelu i sprzętu, będą wykorzystywane do patrolowania mórz, operacji poszukiwawczych i ratowniczych czy nawet gaszenia pożarów swoimi 12 tonami wody, które AG600 może zaczerpnąć w zaledwie 20 sekund.
Czytaj też: Mobilna broń mikrofalowa do walki. Epirus pokazał Leonidas Pod, dopełniający naziemny system Leonidas
Ten największy na świecie amfibijny samolot o wielkości Boeinga 737 jest przeznaczony do przewozu do 50 pasażerów i może poruszać się z prędkością 500 km/h przed nawet 12 godzin. Jego ziemno-wodne możliwości sprowadzają się do czegoś w rodzaju rufy łodzi zintegrowanej z kadłubem i chowanego podwozia.