Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, gogle z dodatkiem SI OCARINA sprawią, że nauka pilotów wojskowych wejdzie na nowy poziom
Wspomnianą dwójkę do realizacji sprzętu w programie PTG (Perceptually-enabled Task Guidance) wytypowała DARPA, czyli amerykańska agencja, zajmująca się rozwijaniem i pozyskiwaniem nowoczesnego uzbrojenia wojskowego. Specjaliści z Northrop Grumman razem z naukowcami z UFC opracują system OCARINA (Operator and Context Adaptive Reasoning Intuitive Assistant). Ten będzie przeznaczony do wspierania pilotów śmigłowców UH-60 Blackhawk, którzy latają w dzień i w nocy w każdych warunkach pogodowych.
Czytaj też: Korea Północna wystrzeliła swój największy pocisk. Hwasong 12 zrobił zdjęcie Ziemi
Wielozadaniowość i ciągłe poświęcanie całej uwagi otoczeniu – oto największe wyzwania pilotów, którzy muszą nie tylko panować nad swoją maszyną, ale też w razie ataku śledzić wrogów, próbować ich wymanewrować i finalnie zestrzelić. Piloci wojskowi muszą więc radzić sobie z sytuacjami taktycznymi, w których sytuacje awaryjne mogą zaistnieć w każdej chwili. Okazuje się, że nawet pomimo rozwoju technologii, nadal możliwości pilotów kuleją, jeśli idzie rozpoznawanie danej sytuacji i odpowiednie reagowanie na nią. Zarówno przez natłok informacji, jak i poziom skomplikowania systemów, co właśnie ma za zadanie poprawić system OCARINA.
Czytaj też: Aktualizacje systemu Windows 10 mogą trwać nawet 8 godzin. Microsoft wyciągnął z tego nauczkę
Celem tego prototypu jest poszerzenie zestawu umiejętności pilota. Pomoże nauczyć nowych zadań, wspomoże rozpoznawanie i redukcję błędów, poprawi czas wykonania zadania, a co najważniejsze, pomoże zapobiec katastrofo.– powiedziała Erin Cherry, starszy kierownik programu autonomii w Northrop Grumman.
Czytaj też: Najnowszy myśliwiec amerykańskiego lotnictwa sprawdził się w boju. Czym jest F-15EX?
Ten asystent sztucznej inteligencji wbudowany w gogle AR (Agumented Reality) zostanie zaprojektowany w taki sposób, aby widział to, co widzi pilot. Dodatkowo będzie wykorzystywał zaawansowane przetwarzanie informacji oraz interfejs, aby przekazywać informacje zwrotne i wskazówki w formie sygnału wizualnego i audio bezpośrednio na świecie postrzeganym przez pilotów. Dzięki temu będą oni mogli zrozumieć w lepszym stopniu i w odpowiednich, niezagrażającym ich życiu warunkach wszystkie systemy i w razie realnej potrzeby zareagować na niespodziewany problem już w boju.