Dla przypomnienia, kilka miesięcy temu, Korea Południowa odmieniła oblicze okrętów podwodnych, wystrzeliwując balistyczny pocisk z okrętu AIP. To skrót od angielskiego Air Independent Power i odnosi się do samego napędu okrętu, który po pierwsze musi nie korzystać z atomowego generatora na pokładzie, a po drugie działać bez dostępu do powietrza, bo po zanurzeniu, za sprawą obecności na pokładzie ogniw paliwowych, czy akumulatorów litowo-jonowych.
Czytaj też: Niszczyciele czołgów Kornet-D1 wkrótce wzmocnią siły desantowe Rosji
Niedawno ADD, czyli Południowokoreańska Agencja Rozwoju Obronnego poinformowała, że rozwinęła pewną technologię na tyle, że okręty podwodne wykorzystujące wodorowego ogniwa paliwowe będą mogły przebywać w zanurzeniu przez dłuższy czas. Innymi słowy, rozwiążą do pewnego stopnia swój największy problem ograniczonej wytrzymałości po zanurzeniu.
Zakończono prace nad technologią reformingu metanolu dla ogniw paliwowych okrętów podwodnych, a to wręcz rewolucja technologii napędu AIP w okrętach podwodnych
Technologia opracowana przez ADD pozwoli okrętom podwodnym wykorzystującym AIP produkować wodór o wysokiej czystości, dzięki czemu będą one mogły pozostawać pod wodą przez dłuższy czas. Tak się akurat składa, że okręty podwodne eksploatowane obecnie przez Marynarkę Wojenną Republiki Korei są wyposażone właśnie w wysokowydajne ogniwa paliwowe AIP i wykorzystują właśnie wodór o wysokiej czystości, jako paliwo.
Niestety stosowane zbiorniki są relatywnie niewielkie, a proces ich ładowania trwa długo. Dlatego też w dążeniu do rozwiązania tego problemu, inżynierowie opracowali technologię przekształcania metanolu w wodór poprzez zmianę jego struktury chemicznej. To z jednej strony eliminuje potrzebę stosowania oddzielnych urządzeń do ładowania wodoru do pokładowych zbiorników, a na dodatek znacznie skraca czas ładowania, pozwalając na dłuższe działanie okrętu podwodnego w zanurzeniu.
Technologia ta znacząco przyczyni się do zwiększenia możliwości okrętów podwodnych produkowanych w kraju. Technologia ta może być również wykorzystana do opracowania ogniw paliwowych dla statków cywilnych i celów przemysłowych, odgrywając ważną rolę w rozwoju “gospodarki napędzanej wodorem”.
Czytaj też: Korea Południowa przetestowała pocisk L-SAM. Może przyspieszyć tworzenie przeciwrakietowej tarczy
Jednak ADD najpewniej nie odpowiada w całości za sukces technologii, a jedynie dopracowało ją i związany z nią osprzęt po tym, jak w listopadzie zeszłego roku otrzymała prototyp od Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). Z tego co wiadomo, KSS III Batch 2 będą zapewne pierwszymi okrętami podwodnymi, w których zastosowana zostanie ta nowa technologia.