Konflikt Rosja-Ukraina zmusza graniczące państwa do przyspieszenia zbrojenia. Tureckie kutry rakietowe są tego świetnym przykładem
Szef tureckiej Prezydencji Przemysłu Obronnego SSB (Savunma Sanayii Başkanlığı) poinformował o rozpoczęciu prac nad prototypem okrętu rakietowego Turkish Type Fast Attack Craft, czyli w skrócie FAC. Finalnym efektem prac będą nowoczesne kutry rakietowe, za których produkcję będzie odpowiadał koncern stoczniowy STM. Stosowna umowa została podpisana 31 sierpnia 2020 roku, czyli całe 7 lat od pierwszych planów SSB z myślą o takich okrętach.
Czytaj też: Ukraina testuje ulepszony czołg T-64. W wersji T-64BW wzór 2022 trwa derusyfikacja uzbrojenia
O FAC wiemy już całkiem sporo, ale do tej pory mamy dostęp wyłącznie do wczesnych informacji, spekulacji i cyfrowych renderów, przestawiających jedynie zarys finalnej formy kutrów. Te będą częścią programu MILGEM, czyli zostaną wprowadzone do floty tureckiej jako ten trzeci typ okrętów obok korwet typu Ada i fregat typu I. W odróżnieniu od nich będą to jednak definitywnie sprzęty do operowania na linii brzegowej.
Czytaj też: Rosja wzmacnia Czarnomorską Flotę. Czwarty ulepszony rosyjski okręt podwodny typu Kilo już na Morzu Czarnym
Na papierze nowe tureckie kutry rakietowe mają zapewnić bezpieczeństwo kraju na morzach, na których operuje, a przede wszystkim cieśnin tureckich. Będzie więc bronił zarówno rejonu Morza Czarnego, jak i Egejskiego oraz wschodniej części Śródziemnego. W takim zastosowaniu kutry będą idealne, bo nie tylko będą w stanie zagrozić pełnoprawnym okrętom bojowym, ale też pozwolą realizować szybkie i niespodziewane wypady na wroga, dzięki wysokim prędkościom i manewrowości.
Czytaj też: Mobilna broń mikrofalowa do walki. Epirus pokazał Leonidas Pod, dopełniający naziemny system Leonidas
Kutry rakietowe FAC mają zostać wyprodukowane zgodnie z technologią stealth i sięgnąć po pociski przeciwokrętowe. Wiele mówi się o oparciu ich o projekt FAC-55 sprzed sześciu lat, który obejmował modułową konstrukcję, zapewniającą wysoki poziom uniwersalności. Jeśli rzeczywiście to na nie postawi turecka marynarka, obecne 19 kutrów rakietowych na służbie wesprą 63-metrowe nowoczesne kutry o wyporności około 535 ton, napędzie w konfiguracji COGAG i prędkości ponad 100 km/h