Dla przypomnienia, Airbus przed ponad rokiem ujawnił, że interesuje go zupełnie nowy rodzaj napędu wodorowego, bo obejmujący modularne jednostki napędowe. W ich ramach łączy się zbiorniki na wodór, cały system napędowy i 8-łopatkowe wirniki w jednej wielkiej kapsule do montażu wzdłuż skrzydeł. Te z kolei można szybko demontować, wymieniać i ewentualnie naprawiać bez potrzeby uziemienia samolotu.
Czytaj też: Drony systemu Hunter 2-S po wystrzeleniu z wyrzutni mają zalać wroga całym rojem
ZEROe Demonstrator na bazie A380. W ramach tego projektu powstanie samolot z silnikiem spalającym wodór
Dowiedzieliśmy się, że Airbus, we współpracy z CFM International opracowuje już latające stanowisko testowe A380 o nazwie ZEROe Demonstrator. Za jego pomocą sprawdzi, w jaki sposób można wykorzystać spalanie wodoru do zasilania turbowentylatorowych silników odrzutowych. To przyniesie nie tylko potencjalne oszczędności w dalszej perspektywie, ale też zniweluje wpływ lotnictwa na emisje gazów cieplarnianych, a jeśli zostanie odpowiednio zintegrowane z obecnymi samolotami, nie będzie problematyczne we wprowadzeniu i certyfikacji.
Czytaj też: Rowerowe pedały za 4599 złotych. Wahoo Speedplay Powrlink Zero zawdzięczają to miernikowi mocy
ZEROe Demonstrator, to ważny krok w kierunku zapewnienia światu samolotu o zerowej emisji do 2035 roku, ale nie będzie tak imponujący, jak może się z pozoru wydawać. Testowy osprzęt zostanie umieszczony nie na skrzydłach A380, a tuż przy ogonie, gdzie połączy się go bezpośrednio z górną częścią kadłuba i połączy sam silnik ze 4 zbiornikami ciekłego, odpowiednio zabezpieczonego wodoru. Ten wodór będzie spalany przez silnik turbowentylatorowy GE Passport z palnikiem zmodyfikowanym przez CFM do spalania wodoru.
Czytaj też: [Aktualizacja IV] Tańsze połączenia na Ukrainę. Polscy operatorzy reagują
Kiedy już dostarczony przez Airbusa A380 doczeka się tego dodatkowego silnika, samolot wzniesie się, jak to zwykle bywa, a inżynierowie będą mogli emitować pracę oraz emisję silnika wodorowego bez zakłóceń ze strony silników zamontowanych pod skrzydłami.