Kawasaki pracuje nad Robust Humanoid Platform (RHP) o nazwie Kaleido od 2015 r., a Ibex jest rozwinięciem tej koncepcji. Co jest w nim wyjątkowego?
Opracowując Kaleido, namierzyliśmy trudności związane z robotami dwunożnymi. Ponieważ mają one ten sam kształt co ludzie, są bardzo wszechstronne i mogą robić wszystko to, co ludzie. Potrzeba jednak dużo czasu, aby wykorzystać je w praktyce. Z drugiej strony, opracowujemy również samobieżnego robota usługowego, który porusza się na kołach, ale do poruszania się po nierównym terenie bardziej nadają się nogi niż koła. Tak więc w połowie drogi między robotami humanoidalnymi a robotami na kółkach zastanawialiśmy się, czy jest jakaś szansa. Dlatego zaczęliśmy opracowywać Bexa, czterokołowego robota kroczącego. Uważamy, że technologia chodzenia, którą wykorzystano podczas opracowywania robotów humanoidalnych, może być z pewnością zastosowana w przypadku czworonożnych robotów kroczących.Masayuki Soube, szef projektu Kawasaki RHP
Ibex charakteryzuje się hybrydowym sposobem poruszania – stawy kolanowe mogą posłużyć za koła. Warto również wspomnieć, że Ibex ma siedzenie, kierownicę i może unieść do 100 kg ładunku. Prawdopodobnie robot nie będzie jednak używany do przewozu ludzi.
Przede wszystkim Bex może przewozić lekkie ładunki, takie jak transport materiałów na placu budowy. Innym zastosowaniem jest inspekcja. W ogromnym zakładzie przemysłowym Bex może rozglądać się dookoła, a obrazy z jego kamery mogą być zdalnie sprawdzane, aby zobaczyć, co robią poszczególne instrumenty. Bex może również przewozić plony zebrane przez ludzi na polach uprawnych. Mimo że podstawą Beksa są nogi, górna część ciała nie jest stała i myślimy o dostosowaniu jej do danego zastosowania. Jeśli będzie to plac budowy, nawiążemy współpracę z producentem konstrukcji, a jeśli będzie to fabryka, nawiążemy współpracę z producentem fabryk.Masayuki Soube
Kawasaki nie jest pierwszą firmą, która myśli o robotach czterokołowych jako platformach inspekcyjnych. Ibex może być dobrą konkurencją dla maszyn Boston Dynamics, które już teraz są powszechnie wykorzystywane do przenoszenia ładunków.