Aegis Ashore w Polsce jest częścią europejskiego podejścia adaptacyjnego do regionalnej obrony przeciwrakietowej przed zagrożeniem ze strony Iranu. Obejmuje zarówno okręty wyposażone w radar Aegis, które stacjonują w hiszpańskiej miejscowości Rota, jak i radar AN/TPY-2 w Turcji od 2011 roku oraz drugą bazę Aegis Ashore w Rumunii. Naszą rodzimą część tego systemu dręczą jednak opóźnienia i wzrosty cen realizacji, bo w roku fiskalnym 2021 MDA poinformowało, że będzie potrzebowało dodatkowych 96 milionów dolarów na utrzymanie systemu.
Dostaliśmy nowe informacje na temat tego, jak powstaje system antybalistyczny Aegis Ashore w Polsce
W Polsce mieliśmy doczekać się operacyjnego stanowiska Aegis Ashore w 2018 roku, czyli dwa lata od uchronienia go w Rumunii. Niestety po ponownej ocenie sytuacji, agencja już w przeszłości stwierdziła, że nie uda się uruchomić tego ośrodka wcześniej niż w 2022 roku. Spore problemy budowlane spowodowały opóźnienia w osiągnięciu zdolności operacyjnej przez polską stację obrony przeciwrakietowej Aegis Ashore o około cztery lata, a teraz MDA i Army Corps of Engineers pracują nad nadrobieniem straconego czasu.
Kiedy jedziesz do kraju takiego jak Polska i podpisujesz kontrakt na budowę obiektów wojskowych, nie masz nad tym pełnej kontroli. To naprawdę sprawa Korpusu Armii. Mogliśmy tu zrobić kilka rzeczy, prawda? Mógłbym tu wstać i wrzucić Korpus Armii pod autobus, ale nie zamierzam tego robić. To nasi partnerzy, a my z Aegis Ashore wykonujemy naprawdę ciężką pracę– powiedział Hill 9 marca na konferencji McAleese & Associates w Waszyngtonie, ponownie narzekając na “naszych”.
Te słowa nie dziwią zwłaszcza na tle tego, że wiceadmirał Jon Hill już wcześniej przypisywał opóźnienia wykonawcy wynajętemu w Polsce do wykonania budowy. Dowiedzieliśmy się o tym już na początku 2020 roku, kiedy powiedział dziennikarzom, że projekt i inżynieria pomocniczych systemów sterowania, ogrzewania, zasilania i chłodzenia oraz “rzeczy, które zasilają system bojowy”, to “obszar, w którym wykonawca miał problemy”. Doszły do tego problemy z pogodą, pozyskaniem siły roboczej oraz innych zasobów.
Czytaj też: Trwają poszukiwania firmy, która pilnie naprawi kamizelki Wojska Polskiego
Nie było jednak źle na każdym kroku, bo w ciągu ostatniego roku tablice radarowe Aegis SPY-1 zostały włączone do procesu budowy “znacznie przed czasem”. Wiemy też, że cały sprzęt potrzebny do postawienia systemu jest już “na miejscu”, więc pozostało tylko zacząć “łączyć wszystko i przeprowadzać testy”. Wedle słów Jona teraz pracownicy “muszą popracować nad elementami wewnętrznymi i całą automatyką, tak aby móc wykonać pełną misję wykrywania, kontroli i zaangażowania”.