Lotniskowiec USS Enterprise już powstaje. To trzeci z planowanych 10 lotniskowców typu Ford
Związek z USS Enterprise (CVN-80), a jego poprzednikiem jest zresztą znaczący, bo oba okręty są tak naprawdę lotniskowcami, ale oczywiście innych typów. USS Enterprise będzie kolejnym klejnotem we flocie USA, bo trzecim już lotniskowcem typu Ford po prototypowym Gerald R. Ford (CVN-78), który obecnie dzierży status wstępnej gotowości operacyjnej oraz seryjnym już John F. Kennedy (CVN-79). Ten drugi obecnie jest na etapie finalizacji prac.
Czytaj też: Rosyjski dron Orion zestrzelony. To pierwszy taki sukces Ukrainy
Rozpoczęcie procesu budowania USS Enterprise nastąpiło trzy tygodnie przed terminem, dlatego na ten moment ogólny kadłub okrętu jest już ukończony w około 13%, co niespecjalnie dziwi, jako że już w 2017 roku miało miejsce cięcie pierwszych blach. Obecne plany obejmują wodowanie tego lotniskowca w 2025 roku i jego przekazanie w ręce marynarki wojennej USA w 2028 roku w celu zastąpienia CVN-69 typu Nimitz.
Czytaj też: Spójrzcie na prototyp Sikorsky Raider X. To może być nowy śmigłowiec rozpoznawczo-uderzeniowy USA
Warto też wspomnieć, że na mocy zamówienia dotyczącego USS Enterprise zamówiono również kolejny lotniskowiec (CVN-81) o nazwie Doris Miller za łącznie 24 miliardów dolarów, które rozszerzono z początkowej kwoty 14,91 mld. Ten ma doczekać się położenia stępki w 2026 roku i przekazania w ręce marynarki USA w 2032 roku i będzie czwartym z ogółu 10 lotniskowców typu Ford w planach.
Czytaj też: Kolejny rosyjski MiG-31 utracony. Tym razem obyło się bez udziału Ukrainy
Jeśli idzie o lotniskowiec USS Enterprise typu Ford w myśl zaawansowania i potencjału, to ten nie będzie różnił się od prototypu w najważniejszych kwestiach, a więc wyposażenia. Oznacza to obecność na jego pokładzie m.in. napędu jądrowego, zaawansowanych systemów automatyzacji czy katapulty EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) i aerofiniszera AAG (Advanced Arresting Gear).