Dzięki połączeniu pojazdu AMPV z ZSMU i wydajnym radarem, firma EOS opracowała nowy pancerny sprzęt do niszczenia dronów
Jakiś czas temu dowiedzieliśmy się, że żołnierze Armii Stanów Zjednoczonych będą mieli szansę ocenić i sprawdzić w praktyce nowy system wieżyczki pancernej dla Wielozadaniowego Pojazdu Opancerzonego. Mowa właśnie o pojazdach AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle), czyli najnowszych gąsienicowych pojazdach Armii USA, które firma Electro Optic System z Australii przerobiła z wykorzystaniem własnego sprzętu, zapewniając potencjalny pancerny sprzęt do niszczenia dronów.
Czytaj też: Spójrzcie na zdjęcia rosyjskiego krążownika Moskwa „po wybuchu składu amunicji”
Cały projekt C-UAS (Counter-Unmanned Aerial System), czyli systemu do zwalczania dronów, obejmuje połączenie AMPV ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia (ZSMU) R800S firmy EOS, która uzupełniła go radarem EchoGuard 3D firmy Echodyne. Ten służy do wykrywania i śledzenia bezzałogowych systemów powietrznych (BSP), czyli po prostu dronów (UAV). Kiedy radar je wykryje, a operator obierze zagrożenie na cel, do akcji wkroczy armata Mk44S Bushmaster II kalibru 30 mm.
Czytaj też: Rosyjski sprzęt podstawowy do walki z powietrza zestrzelony przez ukraińskie siły. To kolejny Ka-52
Dzięki niej, w tej konfiguracji AMPV jest w stanie zwalczać więcej zagrożeń powietrznych, ale to nie jego jedyne przeznaczenie. Jak możecie zobaczyć na zdjęciach powyżej, ZSMU R800S obok armaty obejmuje również karabin maszynowy M240B kalibru 7,62 mm, ale wiemy też, że może sięgnąć po wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Javelin lub Spike.
Czytaj też: Czy rosyjski krążownik Moskwa był potężny?
Być może najważniejszym w tym projekcie, z punktu widzenia technologii, jest EchoGuard, czyli radar typu ESA, cechujący się bardzo niskim współczynnikiem SWaP (stosunkiem wagi, rozmiaru i mocy). Innymi słowy, zajmuje niewiele i waży również mało, a przy tym działa skutecznie i w praktyce odpowiada za wykrywanie potencjalnych celów (do 20 celów powietrznych), a następnie naprowadzanie na nie innych czujników.