Ruszyły operacyjne testy Jolly Green II
HH-60W Jolly Green II wszedł oficjalnie w fazę testów operacyjnych w Bazie Sił Powietrznych Nellis w Nevadzie. W środę ostatni HH-60W opuścił 22 marca Duke Field w Bazie Sił Powietrznych Eglin na Florydzie, kończąc wstępne testy rozwojowe z 413 Eskadrą Testów Lotniczych. Teraz wstępna faza testów operacyjnych i oceny śmigłowca zostanie przeprowadzona przez 88 Eskadrę Testów i Oceny w Nellis, która koncentruje się na zdolnościach bojowych w zakresie poszukiwania i ratownictwa.
Czytaj też: Rosyjski 9S935 w rękach Ukrainy. To część najnowszego system obrony powietrznej
HH-60W Jolly Green II został stworzony przez firmę Sikorsky i bazuje na wojskowym H-60M Black Hawk. Jego nazwa nie jest przypadkiem. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych nazwały ten nowy bojowy helikopter ratunkowy mianem Jolly Green II na cześć pomalowanych na zielono śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych, które niosły wybawienie amerykańskim żołnierzom podczas wojny w Wietnamie. Jest to więc hołd dla śmigłowców HH-3 Jolly Green Giant i HH-53 Super Jolly Green Giant.
Czytaj też: XHVR-1 miał pomagać ludzkości z zagrożeniami atomowymi, ale NASA wrzuciła go na cmentarzysko technologii
Warto podkreślić, że podczas gdy zmierzające na emeryturę HH-60G Pave Hawk różniły się od innych wariantów Blackhawk obecnością wyciągarki i możliwości tankowania w powietrzu, tak nowszy HH-60W ma „ulepszoną awionikę, pancerz, uzbrojenie i silniki”. W skrócie? Będzie tym samym lepszy pod wszystkimi kątami, a Lockheed Martin podkreślał, że ten nowy bojowy helikopter ratunkowy Sił Powietrznych USA ma dwukrotnie większy zasięg niż inne Blackhawk. Oznacza to, że zasięg HH-60W przekracza 1120 km, które znacząco zwiększa tankowanie w powietrzu.