Według najnowszego testu, wydajność Radeona RX 6750 XT jest… rozczarowująca
O tym, że AMD ma zamiar odświeżyć swoje Radeony RX 6000, wiedzieliśmy tak naprawdę już pod koniec 2021 roku, ale dopiero w ostatnich tygodniach temat nabrał rumieńców. Wprawdzie nadal nie widzimy specjalnego sensu w odświeżaniu kart, kiedy już wkrótce na rynek zawita nowa generacja (Radeon RX 7000 z potencjalną premierą w IV kwartale 2022 roku), ale najwyraźniej AMD ma w tym cel… choć cała ta akcja może zakończyć się raczej pyrrusowym zwycięstwem, jeśli weźmiemy pod uwagę cały proces wprowadzania nowych kart na rynek.
Czytaj też: Rekordowe podkręcenie pamięci GDDR6X w GeForce RTX 3090 Ti wyznaczyło nowy poziom przepustowości
Ma to nastąpić już 10 maja i AMD Radeon RX 6750 XT będzie jedną z trzech kart graficznych, które pojawią się w odświeżonej rodzinie RDNA2. Co kluczowe, ta karta graficzna zachowa tę samą konfigurację rdzeni co jej poprzedniczka. Oznacza to, że będzie wyposażona w 40 jednostek obliczeniowych, które odpowiadają 2560 procesorom strumieniowym i 40 akceleratorom dla ray-tracingu.
Czytaj też: Koniec ze szpiegującymi mikrofonami. Opracowano algorytm uniemożliwiający podsłuchiwanie
Poza tym, wspierająca PCIe 4.0 karta RX 6750 XT połączy ze wspomnianym rdzeniem Navi 22 XT 12 GB pamięci GDDR6 o taktowaniu 18 Gb/s na 192-bitowej magistrali, zapewniając przepustowość na poziomie 432-GB/s, którą wspomaga 96 MB pamięci podręcznej Infinity Cache. TBP wynosi z kolei zapewne ponad 230 watów ze względu na dwie najważniejsze zmiany względem RX 6700 – taktowanie GDDR6 oraz GPU. O ile zegar procesora graficznego jest tajemnicą, to wiemy, że taktowanie GDDR6 wzrośnie z 16 Gb/s, co podniesie przepustowość o 12,5%.
Czytaj też: Wielki półprzewodnikowy kryzys chyli się ku końcowi? Najnowsze dane nie pozostawiają złudzeń
Teoretycznie powinno to zapewnić zauważalny wzrost wydajności, idący bardziej w okolice 10%. W praktyce jednak, według najnowszego testu, przedpremierowego wydajność Radeona RX 6750 XT rozczarowuje i to bardzo, bo w GFXBench niepodającym żadnych szczegółów co do systemu czy taktowania GPU, to odświeżenie było o ledwie 2% wydajniejsze przy wykorzystaniu DirectX Api (366,5 vs 362,2 FPS). Pozostaje mieć nadzieje, że w grach sprawa będzie miała się lepiej.