Elektryczny samolot NASA X-57 Maxwell
Historia samolotu X-57 Maxwell rozpoczęła się w 2016 roku i dotyczyła części projektu badawczego SCEPTOR. Stojący za nim cel obejmuje zbudowanie niskoemisyjnego samolotu z napędem elektrycznym, aby sprawdzić, czy w dobie obecnej technologii taka maszyna nadawałaby się do komercyjnego transportu. W tym celu przerobiła samolot Tecnam P2006T włoskiej produkcji, dodając do niego dwa silniki elektryczne firmy Joby Aviation w miejsce oryginalnych silników Rotax.
Czytaj też: Ile trwa sekunda? Precyzyjne zegary dostarczą odpowiedzi na to pytanie
Projekt X-57 wniósł znaczący wkład w dziedzinę napędu elektrycznego samolotów jako pionierski projekt budujący bazę wiedzy, która wpływa na standardy przemysłowe i przyczynia się do przyszłych demonstracji pojazdów elektrycznych– stwierdziła Heather Maliska, kierownik projektu X-57 w Centrum Badań Lotów Armstronga NASA w Edwards w Kalifornii.
Czytaj też: Pierwszy w branży układ bezpieczny kwantowo. Firma IMB zaprezentowała Telum
W ostatnim czasie, całkowicie elektryczny samolot zakończył kompleksowe testy naziemne, dzięki czemu zbliżył się do momentu swojego startu, który wedle ogłoszenia z października 2021 roku, ma odbyć się jeszcze w tym roku. Podczas niego wykaże, czy rzeczywiście potencjalnie unikalna konstrukcja skrzydła o wysokim współczynniku kształtu zapewnia odpowiednio wysoką wydajność podczas lotu z napędem elektrycznym.
Czytaj też: Electron przechwycony w powietrzu! Wielki sukces Rocket Lab, ale jest jeszcze sporo pracy
Jest to o tyle ważne, że na podstawie wyników testów X-57 dowiemy się, czy przedsięwzięty wysiłek doprowadzi do lotów komercyjnych i rozpowszechnienia się samolotów elektrycznych. Obecne szacunki możliwości tego całkowicie elektrycznego samolotu NASA wspominają o zasięgu około 160 km i możliwości rozwinięcia prędkości do 276 km/h.