The Roc zaliczył niedawno test z nowym pylonem. Na co dokładnie pozwoli ten największy na świecie samolot?
Firma Stratolaunch ma jednego asa w rękawie, który pozwolił się jej utrzymać na rynku, a jest nim The Rock. To największy na świecie samolot pod kątem rozpiętości skrzydeł rzędu 117 metrów z łącznie sześcioma silnikami Boeinga 747, który na dodatek posiada platformę startową, mogącą pomóc we wspomnianych testach hipersonicznych pocisków i różnego rodzaju systemów powietrznych czy nawet satelitów, ale to historia na inny czas.
Czytaj też: Rosyjskie pociski P-800 Oniks miały niszczyć okręty, a ostrzelały Odessę
W ostatnim czasie The Roc zaliczył piątą już próbę lotu, podczas której leciał w sumie 4 godziny i 58 minut nad pustynią Mojave, osiągając wysokość 6858 metrów. Próba ta była kluczowa nie bez powodu, a dlatego, że samolot otrzymał przed testem nowy pylon do środkowego skrzydła. Firma Stratolaunch poinformowała, że ten lot testowy pozwolił na sprawdzenie ogólnych osiągów samolotu i jego właściwości pilotażowych z nowym osprzętem oraz na dalszą ocenę działania podwozia.
Czytaj też: Wojskowe Buggy w Ukrainie mogą siać postrach wśród rosyjskich czołgów swoimi Stugnami
Wspomniany pylon będzie kluczowym elementem dla startów operacyjnych, ponieważ umożliwi samolotowi lot z testowymi samolotami hipersonicznymi Talon-A. Te rozpędzają się do prędkości rzędu 5 Mach, a choć mogą startować i lądować autonomicznie z konwencjonalnego pasa startowego, to mogą być również wystrzeliwane z pokładu wspomnianego The Roc w locie, na wysokości 10000 metrów, co jest znacznie bardziej opłacalne. Powyżej możecie obejrzeć, jak ten proces będzie realizowany.
W tej nowej konfiguracji The Roc otrzymał ważący około 3,62 tony pylon o długości 5,25 metra, który jest wyposażony w mini-skrzydło i adapter z aluminium oraz poszycie z włókna węglowego. Dodatkowo jego elementem jest najnowocześniejszy system wciągarek, które ładują pojazdy testowe Talon na platformę z ziemi, co znacznie zmniejsza zapotrzebowanie na wsparcie naziemne i skraca czas przygotowania do startu.
Czytaj też: Dlaczego nowa artyleria jest kluczowa dla Ukrainy? To porównanie Wam na to odpowie
Zespół ma nadzieję przeprowadzić pierwsze testy w locie Talon-A jeszcze w tym roku, aby rozpocząć realizację kontraktów dla Pentagonu i innych klientów w 2023 roku.