Firma CATL zaprezentowała akumulator Oilin na bazie najnowszych technologii
Wedle ogłoszenia,, akumulatory Oilin nazwane tak na część legendarnego stworzenia z chińskiej mitologii (CATL wywodzi się właśnie z Chin) zaoferują niezrównany poziom możliwości w myśl magazynowania energii. Tyczy się to nawet porównania z akumulatorami na podstawie ogniw 4680 Tesli, bo wedle CATL przy tym samym układzie chemicznym i tej samej wielkości, Qilin dostarcza o 13% więcej energii. To z kolei przekłada się na poprawę zasięgu, szybkości ładowania, bezpieczeństwa, żywotności, wydajności i wydajności w niskich temperaturach.
Czytaj też: Naukowcy chcą uzależnić elektryczne samochody na drogach. Kierowca obok będzie mógł „kraść” Wasze elektrony
Takie imponujące możliwości Qilin zawdzięcza wielu rozwiązaniom, które w ogólnym rozrachunku przekładają się na rekordową wydajność wykorzystania objętości rzędu 72% i gęstość energii do 255 Wh/kg. W projekcie tego akumulatora znalazła się wewnętrzna belka poprzeczna, płyta chłodząca i podkładka termiczna, a na dodatek wbudowane mikromostki wewnątrz, między warstwami. Te elastycznie dostosowują się do zmian zachodzących wewnątrz ogniwa, poprawiając niezawodność akumulatora w całym cyklu jego życia.
Czytaj też: Nissan Micra w szybkim teście. Szybkim, bo w trasie
Zintegrowana jednostka energetyczna, składająca się z ogniwa i wielofunkcyjnej elastycznej warstwy pośredniej, tworzy z kolei bardziej stabilną strukturę nośną, która jest prostopadła do kierunku jazdy, co zwiększa odporność akumulatora na wstrząsy i wibracje. Sama konstrukcja dolnej części akumulatora Qilin umożliwia inteligentne rozmieszczenie różnych elementów, a w tym ochrony strukturalnej, połączenia wysokiego napięcia i odpowietrznika chroniącego przed przegrzaniem, co dodatkowo zwiększa pojemność akumulatora o 6%.
Czytaj też: Co powiecie na samochody elektryczne z nieograniczonym zasięgiem? To drogie, ale możliwe
Jeśli z kolei idzie o sam mechanizm chłodzenia, ten wykorzystuje “nowatorski system chłodzenia cieczą pomiędzy sąsiednimi ogniwami”, co czterokrotnie zwiększa powierzchnię wymiany ciepła, skraca czas kontroli termicznej o połowę i umożliwia szybkie ładowanie w ciągu 10 minut. Pozwala także na szybkie schłodzenie ogniwa w ekstremalnych warunkach, skutecznie zapobiegając nieprawidłowemu przewodzeniu ciepła między ogniwami.