FCAAM niemieckiej firmy Diehl to specjalny pocisk dla najbardziej zaawansowanych myśliwców
Za FCAAM odpowiada firma Diehl, która rozwija ten pocisk powietrze-powietrze nowej generacji. Jej nazwa sprowadza się do akronimu Future Comat Air to Air Missile, a przeznaczenie obejmuje zarówno myśliwce obecnej, czyli piątej, jak i następnej, a więc szóstej generacji. Mowa więc kolejno o doskonale znanym światu F-35 firmy Lockheed Martin czy ciągle rozwijanym brytyjskim myśliwcu Tempest.
Czytaj też: Polskie Kraby walczą w Ukrainie. Obejrzyjcie nagranie z frontu
Obecnie arsenał pocisków powietrze-powietrze do niszczenia wrogich maszyn powietrznych obejmuje przede wszystkim i tak nowoczesne pociski IRIS-T, które FCAAM ma za zadanie zastąpić, jako część Future Combat Mission System. Takie dążenie do znacznego unowocześnienia arsenału obejmuje m.in. umożliwienie działania nie tylko maszyn, ale też arsenału w swoistym sieciocentrycznym systemie walki.
Czytaj też: Trzeci Jasień-M Rosji zbliża się na służbę. To jeden z najgroźniejszych okrętów świata
Zanim przejdziemy do możliwości FCAAM, warto wspomnieć, że to tylko koncepcja, której wygląd, możliwości oraz ogólne przeznaczenie może ulec zmianie w toku prac. Jego wystąpienie na targach jest więc swoistą próbą przedwczesnego zebrania zainteresowania, co jest ważne, jako że konkurencja, w postaci koncernu MBDA czy amerykańskich firm, nie śpi.
Czytaj też: Rosyjski transport amunicji zniszczony. Obejrzyjcie porażające efekty ukraińskiego artyleryjskiego ostrzału
Gdyby jednak FCAAM miał powstawać już teraz, niemiecka firma Diehl mogłaby się pochwalić produkcją jednego z najbardziej zaawansowanych pocisków o zasięgu ponad 20 km. Ten miałby łączyć projekt o bardzo obniżonej sygnaturze radarowej spotęgowanej trudnowykrywalną strukturą. Wszystko to przy zachowaniu silnika rakietowego, głowicy z wieloma trybami działania oraz systemu naprowadzania nowej generacji, które byłyby zarówno efektywne, jak i odporne na zakłócenia. Być może najciekawszym elementem jest jednak drugi stopień silnika, zapewniający znacznie większe możliwości manewrowe i sterowanie aerodynamiczne w czasie rzeczywistym.